ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Έλλειψη αξιοπιστίας

        ..:: Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017 ::..

Τα τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί μια τεράστια αλλαγή στο χώρο της ενημέρωσης, λόγω της ανάπτυξης του Internet και των κάθε είδους ηλεκτρονικών μέσων πληροφόρησης. Ο «εκδημοκρατισμός» της διάδοσης των πληροφοριών, με δωρεάν πρόσβαση σ' αυτές απ' οποιονδήποτε έχει σύνδεση στο Internet ή στην κινητή τηλεφωνία, πολλαπλασίασε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά εκτός από ποσοτικές είχε και ποιοτικές επιπτώσεις. Ήδη από την εποχή προ του Internet το δημοσιογραφικό επάγγελμα ήταν ανοιχτό στον καθένα, γιατί καμία νομοθεσία δεν απαιτούσε το παραμικρό προσόν για την άσκησή του. Αλλά τώρα, λόγω και το μηδαμινού κόστους που απαιτείται για τη δημιουργία ενός site ή ενός blog, οι «δημοσιογράφοι» χωρίς γνώσεις, χωρίς προσόντα, πολλές φορές και χωρίς ηθικές αναστολές για την τήρηση οποιασδήποτε δεοντολογίας, πολλαπλασιάστηκαν και γέμισαν τον κυβερνοχώρο είτε με «πληροφορίες» που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα είτε -σε άλλες περιπτώσεις- με πληροφορίες που αποτελούν απλή αντιγραφή της επίπονης δουλειάς επαγγελματιών δημοσιογράφων.

Το πρόβλημα εντάθηκε ιδιαίτερα στην Ελλάδα με την οικονομική κρίση, που σε συνδυασμό και με τη διάδοση των δωρεάν ηλεκτρονικών μέσων έπληξε σοβαρά τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης -έντυπα και ραδιοτηλεοπτικά- με αποτέλεσμα πολλοί εκδότες να καταφύγουν στις υπηρεσίες δημοσιογραφούντων άσχετων, με μοναδικό κριτήριο την εξαιρετικά χαμηλή αμοιβή τους (σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και τη συνεργασία χωρίς αμοιβή). Στο χώρο της αυτοκινητικής ενημέρωσης τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα, πρώτον γιατί αρκετοί ιδιοκτήτες μέσων, μεγάλων ή μικρών, υποτιμούν συστηματικά την ενημέρωση του κοινού, των πραγματικών πελατών τους δηλαδή, θεωρώντας την ενημέρωση για το αυτοκίνητο ως εμπορική πράξη στο πλαίσιο της συνεργασίας με διαφημιζόμενες εταιρείες. Δεύτερον γιατί, λόγω αυτής της απαξιωτικής αντιμετώπισης, μπορούν να αναθέσουν την αυτοκινητική «ενημέρωση» σε οποιονδήποτε, ακόμα κι αν έχει ελάχιστες ή καθόλου γνώσεις για το αυτοκίνητο, με κριτήρια όπως η γνωριμία με τον εκδότη, η υποχρέωση σε κάποιον τρίτο κοινό γνωστό, το χαμηλό ή μηδενικό κόστος της συνεργασίας ή και ο συνδυασμός όλων μαζί!

Το αποτέλεσμα είναι, σε συνδυασμό και με την έλλειψη ποιοτικών κριτηρίων στην αναζήτηση της ενημέρωσης από μεγάλο μέρος του κοινού, ότι η ποιότητα αυτής της ενημέρωσης υποβαθμίζεται σε σχέση με τις παλιότερες εποχές ευημερίας του ειδικού Τύπου και συχνά εξαντλείται στην απλή αντιγραφή δελτίων Τύπου των εταιρειών και μεταφορά των απόψεων, παρουσιάσεων, ομιλιών των εκπροσώπων τους. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, η ειδική ενημέρωση, ιδιαίτερα για τεχνικά θέματα όπως το αυτοκίνητο, η μοτοσυκλέτα, οι υπολογιστές, τα συστήματα ήχου και εικόνας κλπ. απαιτεί ειδικές γνώσεις για τους δημοσιογράφους κι όποιος δεν τις έχει, δεν μπορεί να την προσφέρει με πληρότητα και εγκυρότητα. Και δυστυχώς αυτό έχει δημιουργήσει μια συνολική προχειρότητα στο χώρο, με διάφορους ημιμαθείς ή προχειρολόγους να εμφανίζονται σε διάφορα μέσα, ακόμα και σε εκπομπές μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών, ως «ειδικοί» και να εκφέρουν γνώμη επί παντός επιστητού, ακόμα κι αν δεν έχουν συγκεντρώσει τα στοιχεία που απαιτούνται για το σχηματισμό γνώμης.

Πολλοί θα θυμούνται ακόμα την «Παντελιάδα» που ακολούθησε το θάνατο του γνωστού τραγουδιστή από τροχαίο στο παλιό αεροδρόμιο και την αγωνιώδη προσπάθεια ορισμένων δημοσιογράφων ή δημοσιογραφούντων ημιμαθών να «εξηγήσουν» και να «αναλύσουν» τις συνθήκες και τα αίτια του ατυχήματος πριν καν γίνουν γνωστά τα αποτελέσματα της έρευνας της αστυνομίας και των πραγματογνωμόνων. Αντίστοιχο φαινόμενο είχαμε πρόσφατα με το ατύχημα με την Porsche στην Αθηνών-Λαμίας, όπου έσπευσαν κάποιοι ως μαϊντανοί σε διάφορες εκπομπές, όχι για να μιλήσουν για την οδική ασφάλεια γενικότερα, αλλά για να εκφέρουν άποψη επί του ατυχήματος, χωρίς να ξέρουν καν τι είδαν επιτόπου οι πραγματογνώμονες. Και χωρίς να κάνουν καν τον κόπο (ίσως και γιατί δεν έχουν τις γνώσεις;) να προετοιμαστούν για το θέμα για το οποίο θα μιλούσαν. Μέχρι και για... πισωκίνητη 911 Turbo ακούσαμε, από κάποιον που προφανώς οι γνώσεις του έχουν μείνει 20 χρόνια πίσω, αφού η 911 Turbo είναι τετρακίνητη από το 1995! Και μετά ενοχλούνται πολλοί συνάδελφοι γιατί οι δημοσκοπήσεις δείχνουν τα τελευταία χρόνια πως το ελληνικό κοινό δεν θεωρεί αξιόπιστους τους δημοσιογράφους γενικώς και δεν έχει εμπιστοσύνη στις ειδήσεις που του μεταφέρουν..._Π.Φ.


  UP