ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Ποδηλατόδρομοι χωρίς ποδήλατα!

        ..:: Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017 ::..

Μια χώρα που δεν έχει δική της αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί θεωρητικά να σχεδιάσει μια πολύ πιο αποτελεσματική πολιτική στον τομέα των οδικών μεταφορών, δεδομένου ότι οι αποφάσεις της δεν επηρεάζουν ένα μεγάλο εγχώριο βιομηχανικό κλάδο με τις αντίστοιχες θέσεις εργασίας, φορολογικά έσοδα για το κράτος κλπ. Μπορεί λοιπόν να επιλέγει κάθε φορά τις πιο κατάλληλες λύσεις και τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες, δίνοντας τα αντίστοιχα κίνητρα, αφού ούτως ή άλλως τα οχήματα και ο εξοπλισμός που σχετίζονται με αυτές τις λύσεις είναι εισαγόμενα. Άρα η προτεραιότητα δίνεται σε ό,τι είναι καλύτερο για την τοπική κοινωνία και τα μέσα για την υλοποίηση του εισάγονται από όποιον τα διαθέτει με τους καλύτερους όρους (στην πραγματικότητα μάλιστα, αυτό μπορεί να δώσει και κίνητρα για την ανάπτυξη λύσεων με εγχώρια μέσα, από εταιρείες και ιδιώτες που γνωρίζουν καλά τις τοπικές συνθήκες).

Όλα αυτά στην θεωρία σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, γιατί εδώ υπεισέρχεται και ένας άλλος παράγοντας που δεν αφήνει κανένα περιθώριο για επιλογές βασισμένες στο συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας. Γιατί δυστυχώς υπεράνω αυτού υπάρχει το συμφέρον των εργολάβων και κάθε είδους κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών. Για να γίνουν μάλιστα χειρότερα τα πράγματα, πολλές από τις αρμοδιότητες που αφορούν την κυκλοφορία και στάθμευση των οχημάτων και την διευθέτηση των οδικών αξόνων, έχουν ανατεθεί στην τοπική αυτοδιοίκηση, στην οποία υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη ανοργανωσιά και διαφθορά απ' ό,τι στην κεντρική πολιτική σκηνή. Σε πολλές περιπτώσεις, λοιπόν, οι επιλογές που γίνονται απλά χειροτερεύουν την ζωή των δημοτών (τουλάχιστον των περισσότερων, γιατί υπάρχουν κι εκείνοι «που έχουν τα μέσα» στις τοπικές αρχές και φροντίζουν να μην τους ενοχλεί κανείς), για να δοθούν διάφορες μικρές και μεγάλες εργολαβίες, που απλώς ξοδεύουν τα χρήματα των δήμων χωρίς το παραμικρό όφελος.

Τέτοιες επιλογές για παράδειγμα, είναι οι παράλογες μονοδρομήσεις που δυσκολεύουν την επικοινωνία ανάμεσα σε γειτονικούς δήμους της ίδιας μεγάλης πόλης, οι πεζοδρομήσεις που δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν τους πεζούς, γιατί δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα εκεί που γίνονται και τελευταία, η νέα μόδα της εποχής, η κατασκευή ποδηλατοδρόμων. Προφανώς δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα με την παροχή κινήτρων και διευκολύνσεων για την ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου, που πιστεύουμε ότι είναι ένα πολύ καλό μέσο για τη μείωση της ρύπανσης και του κυκλοφοριακού προβλήματος των πόλεων. Το θέμα είναι όμως, ότι κάποιοι δήμοι της Αττικής που επιδίδονται τελευταία στην κατασκευή ποδηλατοδρόμων, δεν έχουν το παραμικρό σχέδιο και δεν κάνουν την παραμικρή προσπάθεια για τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα επιτρέψουν στους πολίτες να μετακινούνται με ποδήλατα ανάμεσα σε όμορους δήμους ή έστω και μέσα στο δήμο τους. Απλώς δημιουργούν από εδώ κι από εκεί κάποια μικρά τμήματα χωρίς την παραμικρή χρησιμότητα για τους πολίτες, αλλά μόνο για τους εργολάβους που τα κατασκευάζουν.

Όπως ακριβώς και με διάφορες πεζοδρομήσεις που δεν έχουν την παραμικρή αξία για τους πεζούς, έτσι και σ' αυτές στις περιπτώσεις καταλαμβάνεται ένα μέρος του δρόμου για μερικές δεκάδες μέτρα, ή έστω για 100 ή 200 μέτρα, και κατασκευάζεται ένας «ποδηλατόδρομος» όπου δε θα δείτε κανένα ποδήλατο! Πολύ απλά γιατί αυτές είναι αποστάσεις που διανύονται άνετα με τα πόδια (αν και όταν χρειαστεί κανείς να μετακινηθεί τόσο κοντά στο σπίτι του) και δεν υπάρχει κανένας λόγος να μπει κανείς στην διαδικασία να βγάλει έξω το ποδήλατο για να μετακινηθεί με αυτό για μερικές δεκάδες μέτρα (πρόσφατα είδαμε π.χ. ένα τέτοιο «έργο» στην οδό Άρτης στον Άγιο Δημήτριο, απ' όπου έχουμε περάσει άπειρες φορές, χωρίς να δούμε ούτε για... δείγμα ένα ποδήλατο να κυκλοφορεί.) Το θέμα είναι ότι για να γίνουν αυτά τα «έργα» περιορίζονται χωρίς λόγο οι θέσεις στάθμευσης των αυτοκινήτων έξω από τα σπίτια των πολιτών, χωρίς το παραμικρό θετικό αντιστάθμισμα. Ενώ βεβαίως -επειδή αυτά τα αυτοκίνητα κάπου πρέπει να παρκάρουν όταν γυρνούν οι άνθρωποι στα σπίτια τους- επιδεινώνεται το πρόβλημα της στάθμευσης στους γειτονικούς δρόμους, μπροστά από τα σπίτια άλλων πολιτών! Και φυσικά μετά οι δήμαρχοι που ξοδεύουν έτσι τα λεφτά των δημοτών τους, θα διαμαρτύρονται για την... έλλειψη πόρων στους δήμους τους!_Π.Φ.


  UP