ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Το παιχνίδι με τα ντίζελ

        ..:: Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2017 ::..

Η ιστορία με τα «πειραγμένα» ντίζελ της VW στην Αμερική, ήταν φαινομενικά μία περίπτωση προσπάθειας από μία πολυεθνική να παρακάμψει τους κανόνες προς όφελός της, στην πραγματικότητα όμως κρύβει και πολλές άλλες επιδιώξεις από διάφορες πλευρές, όχι πάντα τόσο αθώες. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι παρόλο που ο ένοχος εντοπίστηκε (και προφανώς πρέπει να του επιβληθούν κυρώσεις) το θέμα εξακολουθεί να προβάλλεται έντονα, εμπλέκοντας και άλλες εταιρείες, μερικές φορές χωρίς κανένα σοβαρό στοιχείο, παρά μόνο με φημολογίες. Δεν είναι επίσης καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι αυτή η ιστορία αποτελεί μια βάση για μια έντονη συζήτηση γύρω από τους ρύπους που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα ντίζελ, παρά το γεγονός ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο κλάδος που έχει κάνει τη μεγαλύτερη πρόοδο στον τομέα του περιορισμού των εκπομπών ρύπων, την ίδια στιγμή που δεν ακούγεται το παραμικρό για άλλους τομείς (ναυτιλία, θέρμανση, βιομηχανία κλπ.) που χρησιμοποιούν πετρέλαιο ως καύσιμο, με πολύ πιο ρυπογόνες διαδικασίες από τα αυτοκίνητα. Τέλος, δεν είναι επίσης καθόλου τυχαίο το ότι η συζήτηση περιορίζεται στις διαδικασίες μέτρησης ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και την ανάγκη αλλαγής τους, ενώ δεν γίνεται η παραμικρή κουβέντα για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, που χρησιμοποιούν τις ίδιες ακριβώς διαδικασίες.

Πίσω απ' αυτό το παράδοξο κρύβονται δύο παράγοντες. Ο ένας αφορά συγκεκριμένα συμφέροντα και ο άλλος την αφέλεια και την άγνοια ορισμένων προσώπων και οργανώσεων που ενδιαφέρονται για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και εκλεγμένων αντιπροσώπων σε εθνικά κοινοβούλια και διεθνείς θεσμούς. Σε ό,τι αφορά τα συμφέροντα, πρέπει κατ' αρχάς να κοιτάξει κανείς προς την πλευρά των ΗΠΑ, όπου ξέσπασε το σκάνδαλο. Με δύο λόγια, οι Αμερικανοί βρίσκονται... έτη φωτός πίσω από τους Ευρωπαίους στους πετρελαιοκινητήρες. Και μια και δεν έχουν καλούς ντίζελ, βρήκαν μια καλή ευκαιρία με την υπόθεση VW για να ενοχοποιήσουν τους ντίζελ γενικώς, τη στιγμή που αυτοί οι κινητήρες είχαν ξεκινήσει την πρώτη τους διείσδυση στην αμερικανική αγορά, χωρίς οι αμερικανικές εταιρείες να έχουν αντίστοιχης ποιότητας προϊόντα για να τους αντιμετωπίσουν.

Φτάσαμε στο σημείο να προσφεύγουν στα δικαστήρια αμερικανοί ιδιοκτήτες «πειραγμένων» αυτοκινήτων και να ζητούν αποζημίωση επειδή υποτίθεται πως ζημιώθηκαν, την στιγμή που αυτά τα αυτοκίνητα ήταν φτηνότερα, είχαν καλύτερες επιδόσεις και είχαν χαμηλότερη κατανάλωση (και φυσικά αυξημένες εκπομπές ρύπων) σε σχέση με αυτό που θα ήταν αν δεν είχαν ρυθμιστεί για να παρακάμπτουν τις προδιαγραφές. Φαντάζομαι πως δεν θα ισχυριστεί κανείς, ότι όλοι αυτοί θεωρούν ότι ζημιώθηκαν από τις αυξημένες εκπομπές ρύπων παρά το οικονομικό όφελος που είχαν, γιατί όλες οι έρευνες έχουν δείξει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών λέει ότι ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, χωρίς όμως να είναι διατεθειμένοι να... πληρώσουν κιόλας για την προστασία του. Θα υπενθυμίσουμε σ' αυτό το σημείο, προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, ότι είμαστε από εκείνους που προτιμούν τους βενζινοκινητήρες από τους ντίζελ κι ότι πολλές φορές έχουμε γράψει ότι θεωρούμε ακατανόητη την επιμονή πολλών καταναλωτών για την αγορά ντίζελ παρά το γεγονός ότι δεν τους συμφέρει.

Από την άλλη πλευρά έχουμε κάποιες περιβαλλοντικές οργανώσεις και κάποιους νομοθέτες στην Ευρώπη που βάλλουν εναντίον των ντίζελ γενικώς, ακόμα και των μελλοντικών ντίζελ για τους οποίους υπάρχουν πολύ πιο αυστηρές προδιαγραφές. Και που ανακάλυψαν τώρα ότι οι εργαστηριακές μετρήσεις των εκπομπών ρύπων από το αυτοκίνητα δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες χρήσης τους. Αναρωτιέται βεβαίως κανείς, που βρίσκονταν όλοι αυτοί όταν το συγκεκριμένο πρόβλημα είχε πολλές φορές προβληθεί από τον ειδικό Τύπο (και φυσικά δεν εννοούμε μόνο εμάς, που γράφουμε σε μια γλώσσα που μπορούν να διαβάσουν μόνο 10-12 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο!), αλλά και από ειδικούς επιστήμονες. Δυστυχώς πολλοί απ' αυτούς από τη μία θέλουν να αποδείξουν στο κοινό ότι πράγματι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και από την άλλη θέλουν να αποσείσουν από πάνω τους την ευθύνη για το γεγονός ότι τόσα χρόνια πίεσαν την αυτοκινητοβιομηχανία να μειώσει άμεσα τις εκπομπές ρύπων, χωρίς να της δώσουν το χρόνο για να εξελίξει τις πιο αποτελεσματικές τεχνολογίες. Με αποτέλεσμα φυσικά όλα να γίνουν εκ των ενόντων, με μεθόδους και τεχνικές που δεν ήταν πάντα οι καλύτερες και μερικές φορές οδηγούσαν προς λάθος κατεύθυνση. Μόνο και μόνο για να παριστάνουν κάποιοι τους περιβαλλοντικά υπεύθυνους, λες κι εμείς οι υπόλοιποι δεν θέλουμε να καθαρίσει ο αέρας που αναπνέουμε καθημερινά όταν βλάπτει την υγεία μας. Αλλά εδώ μπαίνουμε πλέον στα χωράφια του πολιτικού λαϊκισμού, που είναι αρμοδιότητα άλλων ΜΜΕ και δημοσιογράφων!_Π.Φ.


  UP