ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Τα εν οίκω

        ..:: Σαββάτο, 07 Ιανουαρίου 2017 ::..

Ο ειδικός Τύπος παίζει εδώ και πολλές δεκαετίες σε όλο τον κόσμο ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση των καταναλωτών, αλλά και όσων ενδιαφέρονται για περισσότερο εξειδικευμένη ενημέρωση και πληροφόρηση πάνω σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, ασχέτως αν αυτό αποτελεί ή όχι πιθανό αντικείμενο αγοράς. Από το αυτοκίνητο μέχρι τα ηλεκτρονικά κι από την αρχιτεκτονική μέχρι το... ψάρεμα, χιλιάδες περιοδικά σε όλο τον κόσμο (και χιλιάδες "site" του ίντερνετ στις μέρες μας), σε πολλές περιπτώσεις με πολύ υψηλές κυκλοφορίες, καλύπτουν με εξειδικευμένους συντάκτες την ειδική ενημέρωση, με τρόπο πολύ πιο ολοκληρωμένο από αυτόν του γενικού ενημερωτικού Τύπου. Αυτόν τον εξειδικευμένο ρόλο έχει παίξει ο ειδικός Τύπος και στην Ελλάδα, με τις ιδιομορφίες που χαρακτηρίζουν γενικά την ελληνική κοινωνία, η οποία έχει την τάση να ζει σε μια... εικονική πραγματικότητα.

Στη χώρα μας στην ουσία ο ειδικός Τύπος δημιουργήθηκε και έγινε μαζικός κυρίως από το αυτοκίνητο, για να επεκταθεί μετά και σε πάρα πολλούς άλλους τομείς. Στα πρώτα χρόνια του ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε δύο μεγάλα περιοδικά σε μια σχεδόν παρθένα αγορά δεν δημιουργούσε ανάγκες για παραποίηση στοιχείων και μεγαλοποίηση του ρόλου του. Βαθμιαία, όπως γίνεται συνήθως στην Ελλάδα, όπου μόλις πετύχει κάτι αντιγράφεται μαζικά, τα περιοδικά πολλαπλασιάστηκαν πέρα από τις δυνατότητες της μικρής (διαφημιστικής και αναγνωστικής) ελληνικής αγοράς και άρχισαν τα... παρατράγουδα. Όπως και σε άλλες κατηγορίες εντύπων στην Ελλάδα, οι κυκλοφορίες «φούσκωναν» τεχνητά, «μαρκετινίστικα» κόλπα αύξαναν τα νούμερα της αναγνωσιμότητας πέρα από κάθε λογική και η εικονική πραγματικότητα εγκαταστάθηκε και σ' αυτόν το χώρο, όπως σε τόσους άλλους στη χώρα του απόλυτου παραλόγου.

Η οικονομική κρίση και η μεγάλη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης συρρίκνωσε δραματικά τις κυκλοφορίες των εντύπων, πολλά από τα οποία δεν κατάφεραν να επιβιώσουν και τα τελευταία χρόνια έκλεισαν οριστικά. Το κακό είναι ότι η εικονική πραγματικότητα είχε για τα καλά εγκατασταθεί στο χώρο (με τη βοήθεια πάντως και κάποιων από το χώρο του μάρκετινγκ και μερικών διαφημιστικών εταιρειών, που τους βόλευε η ευκολία της διεκπεραίωσης των παραποιημένων στοιχείων, μια και η αμφισβήτηση τους ήθελε αρκετή δουλειά και γνώσεις). Κι αυτή η εικονική πραγματικότητα πέρασε και στο ίντερνετ, χάνοντας μάλιστα εντελώς και το μέτρο, όπως συνήθως συμβαίνει στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα σήμερα να ακούμε νούμερα που μόνο χαμόγελα προκαλούν σε όσους έχουν κάποια επαφή με την πραγματικότητα. Γιατί είναι διαφορετικό να φουσκώνεις μια κυκλοφορία 10.000-15.000 τευχών με 5.000 ή 10.000 παραπάνω (που την κρατούν σε ρεαλιστικά επίπεδα, τα οποία δύσκολα μπορούν να αμφισβητηθούν με την πρώτη ματιά) από το να φουσκώνεις μια επισκεψιμότητα ηλεκτρονικού μέσου κατά... εκατοντάδες χιλιάδες άτομα.

Το κακό είναι ότι η αγορά τευχών από τους εκδότες είχε ένα πραγματικό και αρκετά μεγάλο κόστος, οπότε είχε και κάποια πιο περιορισμένα όρια, ενώ η δυνατότητες που υπάρχουν για να φουσκώσει -άμεσα ή έμμεσα- η επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών μέσων, έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος, γιατί βασίζονται σε τεχνικά μέσα που πολλές εταιρείες έχουν ήδη στη διάθεσή τους. Το αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα, σε μια εποχή μεγάλης οικονομικής κρίσης, με το ένα τέταρτο των Ελλήνων να είναι άνεργοι και με την αγορά αυτοκινήτου να έχει καταρρεύσει, τα νούμερα που κυκλοφορούν για την επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων αυτοκινήτου υπονοούν ότι σχεδόν το σύνολο του οικονομικά ενεργού πληθυσμού της Ελλάδας ενημερώνεται για το... αυτοκίνητο, ή ότι ο πληθυσμός της χώρας μας έχει αυξηθεί στα... 30.000.000 και δεν το έχουμε πάρει χαμπάρι! Μια κατάσταση νοσηρή, που συχνά παραπλανά και τους αναγνώστες, αφού αυτά τα νούμερα δημοσιεύονται, και σίγουρα δεν επιτρέπει την ανάπτυξη ενός υγιούς ανταγωνισμού, προς όφελος της εγκυρότητας της ενημέρωσης. Και μετά απορούμε που σε όλες τις έρευνες φαίνεται ότι η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων δεν έχει καμία εμπιστοσύνη στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης..._Π.Φ.

Υ.Γ. Για την ιστορία, το auto-internet.gr είναι το παλαιότερο site αυτοκινήτου στην Ελλάδα (από το 2001, όταν οι περισσότεροι από τους σημερινούς φανατικούς... σαϊτάρχες μας αντιμετώπιζαν ειρωνικά) και από την πρώτη στιγμή πολιτική μας ήταν να δίνουμε στην αγορά τα πραγματικά στοιχεία για την επισκεψιμότητά του, χαμηλή στην αρχή, μεγαλύτερη αργότερα, αλλά πάντα εντός της ελληνικής πραγματικότητας, όπως τα παίρνουμε από την εταιρεία που το φιλοξενεί στους servers της. Τα τελευταία στοιχεία, λοιπόν, δίνουν για το Δεκέμβριο 43.747 επισκέψεις, από 21.204 "unique users" (μοναδικούς χρήστες ή στην ουσία διαφορετικούς υπολογιστές και κινητές συσκευές). Και... σ' όποιον αρέσουμε!


  UP