ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Τα φορτηγά στις πλατείες;

        ..:: Σαββάτο, 27 Αυγούστου 2016 ::..

Στον κύριο Σπίρτζη έχουμε ασκήσει επανειλημμένως πολύ σκληρή κριτική, οπότε είναι δύσκολο και για τον πιο κακόπιστο να μας κατηγορήσει ότι τον υποστηρίζουμε ή ότι δικαιολογούμε τα λάθη του από... συναδελφική αλληλεγγύη (για την ιδιότητά του ως μηχανολόγου μηχανικού και πρώην προέδρου του ΤΕΕ). Με αυτό δεδομένο, λοιπόν, και με βάση την πάγια τακτική μας να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, οφείλουμε να επαινέσουμε την πρόσφατη υπουργική απόφαση που εξειδικεύει τη ρύθμιση για τον περιορισμό της κίνησης βαρέων οχημάτων στο παράπλευρο των αυτοκινητοδρόμων οδικό δίκτυο και ορίζει προϋποθέσεις και πρόστιμα για την εφαρμογή της. Και πιστεύουμε ότι, όσο κι αν χρειάζεται να εξεταστούν οι λεπτομέρειες για την εξυπηρέτηση των ιδιωτών και επιχειρήσεων που εξυπηρετούνται από το παράπλευρο οδικό δίκτυο, ήταν επιτέλους καιρός να μπει φρένο στην ασυδοσία που υπήρχε (και υπάρχει ακόμα) από τα φορτηγά στην Ελλάδα σε πολλούς τομείς και να ρυθμιστεί η κίνησή τους με βάση το δημόσιο συμφέρον και όχι τη δική τους ευκολία.

Οι διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων φυσικά ξεκίνησαν αμέσως και, όπως συνήθως συμβαίνει στην Ελλάδα, οι δικαιολογίες όσων πλήττονται από μέτρα που επιχειρούν να βάλουν τάξη στη γενική αναρχία που επικρατεί σ' αυτήν τη χώρα, επικαλούνται κάποια «συμφέροντα» που εξυπηρετούνται (στη συγκεκριμένη περίπτωση των εταιρειών που διαχειρίζονται τους αυτοκινητοδρόμους). Θεωρώντας προφανώς ότι τα δικά τους συμφέροντα είναι πολύ σημαντικότερα από την οδική ασφάλεια και από την αποτελεσματική συντήρηση και προστασία ενός δευτερεύοντος οδικού δικτύου που έχει ως σκοπό την εξυπηρέτηση εντελώς διαφορετικών αναγκών από την κίνηση των βαρέων οχημάτων χωρίς το κόστος των διοδίων. Και ξεχνώντας βεβαίως την εξοργιστική στήριξη των δικών τους συμφερόντων εδώ και δεκαετίες από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις, που υποβάθμισαν προκλητικά τους σιδηροδρόμους, για να εξυπηρετήσουν (και να πολλαπλασιάσουν) τα φορτηγά, μεγάλο μέρος του μεταφορικού έργου των οποίων πραγματοποιείται σε άλλες, πιο σοβαρές ευρωπαϊκές χώρες από το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Τα τελευταία χρόνια, το δευτερεύον οδικό δίκτυο της Ελλάδας, είτε πρόκειται για τους «παράδρομους» των αυτοκινητοδρόμων, είτε από άλλες οδούς που διέρχονται μέσα από κωμοπόλεις και χωριά, έχει στενάξει από χιλιάδες φορτηγά, που περνούν από αυτούς στους δρόμους για να αποφύγουν την πληρωμή διοδίων στους αυτοκινητόδρομους. Το θέμα είναι, όμως, ότι οι παράδρομοι των αυτοκινητοδρόμων δημιουργήθηκαν για να εξυπηρετούν αποκλειστικά την τοπική κυκλοφορία (στην οποία βεβαίως συμπεριλαμβάνονται και τα φορτηγά που εξυπηρετούν τις γύρω περιοχές) και δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος της κυκλοφορίας χιλιάδων βαρέων οχημάτων. Αντίστοιχα το δευτερεύον δίκτυο, όπως οι παλιές «εθνικές οδοί», που περνάει μέσα από χωριά και πόλεις, στοχεύει πρώτα και κύρια στην εξυπηρέτηση τους. Και καθώς είναι δίκτυο που διέρχεται μέσα από κατοικημένες περιοχές, προφανώς η χρήση του από χιλιάδες μεγάλα οχήματα που δεν έχουν καμία σχέση με την εξυπηρέτηση αυτών των περιοχών, δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στην συντήρηση του, προκαλώντας μεγάλες φθορές που μετά πρέπει να αποκαθιστά το κράτος, δηλαδή εμείς, και ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα στην οδική ασφάλεια.

Συμμεριζόμαστε απολύτως την επισήμανση των ενδιαφερομένων μεταφορέων, ότι πρέπει η απόφαση να εφαρμοστεί λαμβάνοντας υπόψη όλες τις τοπικές ανάγκες (γι' αυτό άλλωστε και από την εφαρμογή της έχουν εξαιρεθεί τα φορτηγά που ανήκουν σε επιχειρήσεις με έδρα κοντά στο παράπλευρο στις εθνικές οδούς δίκτυο, τα ΚΤΕΛ, τα οχήματα μεταφοράς μαθητών και τα τουριστικά λεωφορεία). Αυτή όμως είναι μια -σημαντική- λεπτομέρεια εφαρμογής μίας απόφασης που στο σύνολό της είναι σωστή και θα πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί χωρίς καθυστερήσεις. Οι υποδομές στην Ελλάδα -και σε κάθε πολιτισμένη χώρα- υπάρχουν για να εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο και όχι συντεχνιακά ή άλλα περιορισμένα συμφέροντα. Όταν το υπουργείο Υποδομών παίρνει λαθεμένες αποφάσεις, οφείλουμε να τις επισημαίνουμε και να τις στηλιτεύουμε, όταν όμως παίρνει σωστές αποφάσεις όπως αυτή, οφείλουμε αντίστοιχα να τις στηρίζουμε..._Π.Φ.


  UP