ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Φτήνια ή απάτη;

        ..:: Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2016 ::..

Μιλούσαμε τον περασμένο μήνα για τους «σκιτζήδες» που υπάρχουν στο χώρο των κάθε είδους συνεργείων που αφορούν το αυτοκίνητο και προσφέρουν ανεπαρκείς υπηρεσίες, πολλές φορές δημιουργώντας ακόμα και επιπλέον ζημιές αντί να επιδιορθώνουν τις βλάβες που καλούνται να επισκευάσουν. Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, είναι η εξαπάτησή τους από «επαγγελματίες» που τους χρεώνουν για ανύπαρκτες υπηρεσίες ή προϊόντα. Σε μερικές περιπτώσεις πρόκειται βεβαίως για κανονική απάτη, που δύσκολα μπορεί κανείς να εντοπίσει, γιατί ξεπερνάει τις γνώσεις του και τις δυνατότητες ελέγχου που διαθέτει. Σε άλλες περιπτώσεις, όμως, έχει και ο ίδιος ο καταναλωτής ευθύνη, γιατί δεν προβληματίζεται από τις σοβαρές ενδείξεις που υπάρχουν για την απάτη.

Δυστυχώς, αν και στους Έλληνες αρέσει να περνιούνται για έξυπνοι, ως καταναλωτές είναι συχνά τα... μεγαλύτερα κορόιδα που υπάρχουν! Κι αυτό επειδή -εκτός της αδιαφορίας τους για «έρευνα αγοράς»- έχουν την τάση να θεωρούν «πανάκριβο» οτιδήποτε τους πουλάει κάποιος, χωρίς να συνυπολογίζουν τα πραγματικά κόστη κάθε προϊόντος σε συνδυασμό και με την ποιότητά του. Έτσι, παρασύρονται απ' οποιονδήποτε πουλάει φτηνά κάτι, ακόμα κι όταν η τιμή είναι τόσο χαμηλή που θα έπρεπε να τους βάζει σε σκέψεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της βενζίνης, η τιμή της οποίας αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από φόρους, δηλαδή κόστος που δεν μπορεί να συμπιεστεί. Η τιμή της επομένως δεν μπορεί να πέσει κάτω ορισμένα επίπεδα, όση καλή θέληση και αν έχει ο επαγγελματίας που την πουλάει. Παρ' όλα αυτά, αν και το περιθώριο του πρατηρίου είναι μόνο μερικά λεπτά του ευρώ, υπάρχουν ορισμένα πρατήρια που πουλάνε ακόμα και 10 λεπτά κάτω από το μέσο όρο της τιμής στην Αθήνα, χωρίς εκείνοι που κάνουν ουρές έξω απ' αυτά να «ψυλλιάζονται» ότι μπορεί οι αντλίες να είναι «πειραγμένες».

Όπως μου έλεγε πρόσφατα ένας φίλος που έχει συνεργείο, σε ένα τέτοιο πρατήριο με «σκοτωμένη» τιμή που υπάρχει στη γειτονιά μου του έβαλαν -υποτίθεται- 25 λίτρα σε μπιντόνι 20 λίτρων! Κλέψιμο 20% δηλαδή, για να αντισταθμιστεί η «χαμηλή τιμή». Η ουρά όμως έξω από το συγκεκριμένο πρατήριο φτάνει συχνά μέχρι την επόμενη γωνία. Όπως και σε ορισμένα άλλα αντίστοιχα πρατήρια, γνωστά σε πολύ κόσμο, που συχνά μετακινείται από άλλη περιοχή για να βάλει εκεί βενζίνη! Τη στιγμή που είναι 100% σίγουρο ότι τόσο χαμηλή τιμή μόνο αν «μπαίνει μέσα» μπορεί να δώσει κανείς. Και φυσικά δεν έχω γνωρίσει μέχρι στιγμής κανένα πρατηριούχο που να λειτουργεί ως φιλανθρωπικό ίδρυμα, πληρώνοντας την βενζίνη που βάζεις τους πελάτες του!

Η τάση αυτή των καταναλωτών να έλκονται από το «φτηνό», χωρίς να εξετάζουν το περιεχόμενο του προϊόντος που πληρώνουν τόσο φτηνά, είναι άλλωστε γνωστή σε όλους τους εμπόρους και συχνά είναι τα διαφημιστικά κόλπα που προβάλλουν μια χαμηλή τιμή, για ένα προϊόν που τελικά δεν αγοράζει κανείς. Τουλάχιστον όμως σ' αυτήν την περίπτωση απλώς το φτηνό λειτουργεί ως «κράχτης» για να φέρει τον πελάτη στο κατάστημα, χωρίς να τον εξαπατά για το περιεχόμενο που αγοράζει με αυτήν τη χαμηλή τιμή. Ακόμα και ορισμένες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων καταφεύγουν μερικές φορές σε τέτοιες μεθόδους και έχουν υπάρξει περιπτώσεις στο παρελθόν που έχουν διαφημιστεί εξαιρετικά χαμηλές τιμές για αυτοκίνητα με... εξαιρετικά φτωχό εξοπλισμό (μέχρι και χωρίς κλιματισμό!), που τελικά δεν αγόραζε κανείς, με τους πελάτες να προτιμούν τα πλουσιότερα, άρα και ακριβότερα μοντέλα. Το θέμα είναι ότι αυτή η πρακτική απλώς επιβεβαιώνει την αδράνεια της σκέψης των καταναλωτών μπροστά σε μία τιμή που... δεν μπορεί να είναι αληθινή. Αυτό εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι, όπως φυσικά και την ανεπάρκεια του ελεγκτικού μηχανισμού το κράτους, κι εξακολουθούν να κλέβουν ασύστολα τον κόσμο._Π.Φ.


  UP