ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Ford Focus 1.0 EcoBoost - Ford Focus 1.5 TDCi

Βενζίνη εναντίον ντίζελ         ..:: Σαββάτο, 25 Ιουνίου 2016 ::..
Η σύγχρονη τεχνολογία είναι ικανή να σπείρει ζιζάνια εκεί που δεν σπέρνονται, να θέσει διλήμματα που μέχρι πρότινος θεωρούσαμε πως έχουν εύκολες απαντήσεις, γι' αυτό και στο συγκεκριμένο συγκριτικό βάζουμε σε απευθείας αντιπαράθεση τα δύο αξιόλογα «αδέλφια», που υποστηρίζουν με σθένος το δικό τους καύσιμο.

Βενζίνη ή ντίζελ; Η ερώτηση που έχει κατακλύσει κατά κόρον τα τελευταία χρόνια τόσο εμάς, όσο και τους ανθρώπους των εταιρειών, από ένα κοινό που διψά να μάθει, να πληροφορηθεί, να κατασταλάξει τί είναι τελικά καλύτερο για το ίδιο. Η απάντηση ως συνήθως εμπεριέχει αρκετές ερμηνείες και δεν είναι μονοδιάστατη. Εμείς αυτή τη φορά αποφασίσαμε να θέσουμε σε άμεση αντιπαράθεση τις δύο λύσεις, βγάζοντας από την εξίσωση τις παραπλανητικές επιδράσεις που ασκούν οι διαφορές μεταξύ δύο ανταγωνιστικών μοντέλων. Και πήραμε το ίδιο αυτοκίνητο... επί δύο, το Focus με το νέο ντίζελ κινητήρα 1.5 των 120 ίππων απέναντι στον αδελφό του που χρησιμοποιεί το χιλιάρη κινητήρα βενζίνης των 125 ίππων. Ένα παγκόσμιο μπεστ σέλερ με 12 εκ. πωλήσεις σε 140 αγορές και ετήσιες ταξινομήσεις στα 1,5 εκ. αυτοκίνητα. Το Focus σαφώς και δεν χρειάζεται συστάσεις, το γνωρίζουν όλοι πολύ καλά. Ένα πεντάθυρο οικογενειακό που πάντρευε με επιτυχία δύο ρόλους, τα οικογενειακά καθήκοντα αλλά και την ικανοποίηση του οδηγού.

Εσωτερικό
Και στις δυο περιπτώσεις το εσωτερικό είναι φυσικά το ίδιο (με τη διαφορά να εντοπίζεται στον αριθμό των στροφών όπου ξεκινάει η κόκκινη γραμμή του στροφομέτρου!), δηλαδή πολύ προσεγμένο, με σύγχρονα στοιχεία. Η οθόνη αφής οκτώ ιντσών (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις εκτός της βασικής Trend) για την απεικόνιση και τον χειρισμό του συστήματος πλοήγησης είναι και πάλι εδώ, ενώ μετά την ανανέωση του αυτοκινήτου έχουμε λιγότερα δύσχρηστα πλήκτρα στη διάθεσή μας, κάτι που οφείλεται στην ύπαρξη συστήματος φωνητικής ενεργοποίησης Sync-2, το οποίο δύναται να αναγνωρίσει πάνω από 1.000 φωνητικές εντολές. Η επιλογή των υλικών κατασκευής του εσωτερικού και η απτή ποιότητα δείχνει και είναι πολύ καλή, ενώ επίσης πολύ καλή είναι και η άνεση που παρέχουν τα καθίσματα σε μακρινές διαδρομές. Ωστόσο, εμπειρικά θα μας επιτρέψετε να τονίσουμε, πως η συναρμολόγηση δεν φτάνει στο επίπεδο των ακριβών γερμανικών αυτοκινήτων στη συγκεκριμένη κατηγορία. Είναι κάποιες λεπτομέρειες που κάνουν τελικά τη διαφορά. Στους διαθέσιμους χώρους επιβατών τίποτα δεν άλλαξε. Το μικρομεσαίο Ford ήδη συμπεριλαμβανόταν στα ευρύχωρα αυτοκίνητα της κατηγορίας του και υστερεί λίγο μόνο στο χώρο αποσκευών. Χωρίς ρεζέρβα είναι πολύ ικανοποιητικός με 363 λίτρα (αλλά η έλλειψη ρεζέρβας στην Ελλάδα δεν είναι η καλύτερη επιλογή), με ρεζέρβα «ανάγκης» είναι 316 λίτρα και με κανονική ρεζέρβα μόνο 277 λίτρα. Το Focus στην έκδοση πετρελαίου των 1,5 λίτρων με 120 ίππους, τιμάται από 18.700 ευρώ. Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης περιλαμβάνει ESP, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικές ευκολίες για παράθυρα και κλειδαριές καθώς επίσης και ζάντες αλουμινίου. Οι τιμές για το χιλιάρι των 125 ίππων είναι 15.572 ευρώ με το ίδιο γενναιόδωρο επίπεδο εξοπλισμού στη βασική έκδοση Trend. Η διαφορά τιμής, λοιπόν, είναι σημαντική κι αυτό είναι ένα μεγάλο ατού για την έκδοση βενζίνης.

Το εσωτερικό όλων των Focus χαρακτηρίζεται από ποιοτικά υλικά, πλούσιους χώρους επιβατών και βελτιωμένη εργονομία

Κινητήρες-κιβώτια
Η ψήφος εμπιστοσύνης πηγαίνει στο ντίζελ έναντι της βενζίνης, ωστόσο οι διαφορές δεν είναι τόσο μεγάλες όσο αρχικά νομίζεις. Ισχυρότερη έλξη, χαμηλή κατανάλωση, αμεσότερες επιταχύνσεις εν κινήσει στο μεσαίο φάσμα στροφών, τι άλλο να ζητήσεις από το ντίζελ; Η βενζίνη απαντά με καλύτερα χαρακτηριστικά λειτουργίας και λιγότερο θόρυβο, παρά τους τρεις κυλίνδρους. Ο ντίζελ είναι ένας από τους καλύτερους πετρελαιοκινητήρες στην κατηγορία του. Με 120 ίππους μόλις στις 3.600 σ.α.λ., αλλά το κυριότερο με 27,5 kgm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., δίνει εξαρχής το στίγμα του. Δεν θα αργήσεις να διαπιστώσεις πως «τραβάει» δυνατά ήδη από τις 1.500 στροφές και συνεχίζει με τον ίδιο ρυθμό σχεδόν μέχρι εκεί που αρχίζει το «κόκκινο» των 5.000 στροφών, δημιουργώντας έτσι μια μεγάλη ωφέλιμη ζώνη λειτουργίας, χωρίς κενά ή κομπιάσματα. Αυτό που σου δίνει απλόχερα ο νέος ντίζελ κινητήρας του 1,5 λίτρου, είναι η αίσθηση της άνεσης και της επάρκειας, τόσο εντός, όσο και εκτός πόλης. Με όποια σχέση κι αν υπάρχει στο εξαιρετικό κιβώτιο των έξι ταχυτήτων με τη σωστή κλιμάκωση, ο κινητήρας ανταποκρίνεται θετικά και πρόθυμα. Σε επίπεδο κατανάλωσης, τα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα που ήταν η μέση τιμή της δοκιμής (λίγο παραπάνω από την παλιότερη δοκιμή που είχαμε κάνει στο αυτοκίνητο, με αρκετά χιλιόμετρα τότε σε συνθήκες «ελεύθερης» κυκλοφορίας) είναι μια αποδεκτή τιμή στην κλάση.

Το μικρό χιλιάρι σύνολο βενζίνης από την άλλη αποδίδει 125 ίππους και 20,4 kgm ροπής στις 1.400 σ.α.λ. Δείχνει ζωηρό και πρόθυμο να εξαντλήσει άμεσα το φάσμα του, ανεβάζει στροφές με μεγαλύτερη ένταση, ωστόσο δεν διαθέτει το «τράβηγμα» του ντίζελ στις μεσαίες στροφές, λόγω της μεγαλύτερης ροπής του πετρελαιοκινητήρα. Στις χαμηλές στροφές δείχνει και είναι υγιέστατος, εκεί δηλαδή που ο αντίπαλός του πετρελαιοκινητήρας δεν έχει ακόμη «ξυπνήσει». Το 3κύλινδρο σύνολο του Focus θυμίζει αδιάκοπο «μηχανάκι» εξάντλησης του ορίου περιστροφής (ψηλά είναι πιο πρόθυμο από το ντίζελ), ενώ στον τομέα της κατανάλωσης θα ζητήσει κάτω από 9 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Η διαφορά των δυο κινητήρων σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής κυμάνθηκε στα 2 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει ότι με τις σημερινές τιμές των καυσίμων χρειάζονται περισσότερα από 60.000 χιλιόμετρα για να αποσβεστεί η διαφορά τιμής του πετρελαιοκίνητου. Το εξάρι κιβώτιο του Focus και στις δυο περιπτώσεις υιοθετεί συνειδητά σχετικά μακριές σχέσεις, αλλά ταυτόχρονα θετικό κούμπωμα στον επιλογέα.

Οδηγώντας
Οι εστιασμένες βελτιώσεις των τεχνικών επέφεραν ευεργετικά αποτελέσματα στον τρόπο που πατάει το Focus, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει την πίεση στη γρήγορη οδήγηση σε στροφές. Υπάρχουν ενισχύσεις σε συγκεκριμένα τμήματα, όπως εκεί που εδράζονται τα εμπρός ψαλίδια με προφανή βελτίωση της ακαμψίας, καθώς και ισχυρότερη σύνθεση στα ελαστικά παρεμβύσματα (silent blocks) της ανάρτησης. Το αποτέλεσμα των παραπάνω; Ένα σταθερό πάτημα σε στροφές και ευθείες. Τα στοιχεία που αναντίρρητα σε κερδίζουν, όμως, από τη πρώτη κιόλας στιγμή, είναι ο επιτυχημένος συνδυασμός άνεσης και κρατήματος, γεγονός που πέραν της σωστής ρύθμισης της ανάρτησης, σχετίζεται άμεσα και με τη στιβαρότητα του πλαισίου. Η συνολική εικόνα στην πράξη, εμπνέει ιδιαίτερη ασφάλεια, ενώ ένα επιπρόσθετο στοιχείο που συμβάλλει σ' αυτό είναι και οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, σε σημείο μάλιστα που να ξεχνάς τον οικογενειακό χαρακτήρα του και να μπαίνεις σε σκέψεις για γρήγορη οδήγηση. Η ειδοποιός διαφορά τους έγκειται στο μεγαλύτερο βάρος που αναπόφευκτα έχει το μπροστινό σύστημα του Focus ντίζελ (ελέω πετρελαιοκινητήρα) έναντι του αντίστοιχου τρικύλινδρου βενζινοκινητήρα. Αυτό μεταφράζεται σε μια μικρή διατάραξη της άψογης ισορροπίας στην οποία παραδοσιακά μας έχει συνηθίσει το Focus. Μεγαλύτερη αδράνεια στην πίεση για το ντίζελ, καλύτερη κατευθυντικότητα και σύστημα διεύθυνσης στην έκδοση της βενζίνης. Η υποστροφή έρχεται λίγο ταχύτερα στο πετρέλαιο συγκριτικά με την βενζίνη, ενώ και η ρύθμιση των ελατηρίων στο ντίζελ μοιάζει πιο «νωχελική», ευνοώντας την άνεση και τον οικογενειακό χαρακτήρα. Το βενζινοκίνητο Focus διαθέτει μεγαλύτερη σαφήνεια στις κινήσεις του, απαλλαγμένο από το περιττό βάρος και προσηλωμένο (πιθανότατα και πιο σφιχτό σε ρύθμιση) στη σαφήνεια των αντιδράσεων, ιδιαίτερα στις αλλαγές κατεύθυνσης ή στις στροφές. Βέβαια, αυτά για να τα διακρίνεις θα πρέπει να κινηθείς αρκετά γρήγορα σε απαιτητικές διαδρομές. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις απολαμβάνεις την πολύ καλή κύλιση και τα υψηλά επίπεδα άνεσης, τόσο στο ταξίδι όσο και στην πόλη. Τα φρένα και στις δυο περιπτώσεις υπακούουν πιστά στις εντολές σου, ενώ εκείνα του ντίζελ κουράστηκαν πιο γρήγορα από τα αντίστοιχα της έκδοσης βενζίνης στην κλασική «κατάβαση» της Πάρνηθας, όπου πραγματοποιήσαμε την φωτογράφηση.


Το χιλιάρι είναι πιο άμεσο και ευχάριστο στις στροφές, το ντίζελ πιο άνετο και ξεκούραστο σε μικτή χρήση

Συμπέρασμα
Εάν βγάλουμε έξω από την εξίσωση τον παράγοντα τιμή, η έκδοση με τον πετρελαιοκινητήρα προσδίδει στο μικρομεσαίο Ford τον απαιτούμενο ολοκληρωμένο χαρακτήρα, έχει τις «ρεπρίζ» και τη ροπή που χρειάζεσαι στο ταξίδι για να οδηγείς ξεκούραστα και να προσπεράσεις με ασφάλεια, ενώ, το κυριότερο, είναι πιο οικονομική σε κατανάλωση καυσίμου παντού και πάντα. Όπως και να το κάνεις όμως, δεν μπορείς να αγνοήσεις τα 3.000 ευρώ λιγότερα που κοστίζει το βενζινοκίνητο χιλιάρι, το οποίο όπως προαναφέραμε είναι πιο εστιασμένο στην οδήγηση και, αν χρησιμοποιηθεί προσεκτικά, μπορεί να αποδειχθεί οικονομικό. Εάν δεν πολυταξιδεύετε και δεν διανύετε πολλά χιλιόμετρα ετησίως, προβάλλει ως καλύτερη επιλογή.

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ FOCUS 1.0 ECOBOOST ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Τιμή αγοράς
- Σαφήνεια μπροστινού τμήματος
- Φορολογικές επιβαρύνσεις
- Χαμηλότερο θόρυβο

ΤΟ FOCUS 1.5 TDCi ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Επιταχύνσεις εν κινήσει
- Ροπή κινητήρα
- Κατανάλωση


  UP