ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Audi A4 2.0 TDI 190 PS - BMW 320d

Ανοιχτοί λογαριασμοί         ..:: Σαββάτο, 23 Απριλίου 2016 ::..
Το νέο Α4 έρχεται με φόρα και πλουραλισμό δεδομένων, με στόχο να εξοβελίσει την καθεστηκυία ανώτερη τάξη που ακούει στο όνομα BMW σειράς 3, ενώ κάπου στο βάθος καραδοκεί και έτερος... συντοπίτης

Ανέκαθεν η Audi με το Α4, προσπαθούσε να συμβιβάσει δυο διαφορετικούς κόσμους, για να κινείται έξω από τη σφοδρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε Mercedes και BMW στην πολυτελή μεσαία κατηγορία. Να επιτελεί χρέη ισορροπιστή (σαν το πάλαι ποτέ ιστορικό κέντρο της πολιτικής), κλέβοντας μερίδια αγοράς από τους υπόλοιπους δυο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πολλοί ήταν εκείνοι που την επέκριναν για τη στάση της, ρίχνοντας μομφές για μια έλλειψη προσωπικότητας. Έχοντας βιώσει το επταήμερο συνύπαρξης και παράλληλα μελετώντας εξονυχιστικά το νέο Α4, πείθεσαι πως αυτή τη φορά έκαναν το βήμα. Να κοιτάξουν απευθείας εκεί που θέλουν να πάνε και όχι απλώς να πηγαίνουν εκεί που τους οδηγεί αναγκαστικά η ροή των πραγμάτων. Ακόμη και αισθητικά, η εταιρική ομοιομορφία πέρασε σε μια νέα φάση, βούτηξε στη «δεξαμενή» της αεροδυναμικής και εντέλει (μας) αρέσει... Απέναντι, ένα ιερό τοτέμ, ένα απωθημένο για πολλούς, νέους ή μεγαλύτερους. Η σειρά 3 της BMW δεν επιδέχεται συστάσεις. Γνωστή «ερωμένη» όσων λατρεύουν να οδηγούν, να περιφέρουν κύρος, να επιθυμούν διαρκή αναγνώριση. Η σχεδιαστική μανιέρα και αυτής της «φροντισμένης» 3άρας δεν έτυχε, απλώς πέτυχε...

Εσωτερικά
Στο νεότερο Audi, οι τεχνικοί πέτυχαν το ακατόρθωτο. Να θέλεις να μείνεις εκεί για πάντα, αψηφώντας σε τί άλλο έχεις να μπεις. Η εκλεπτυσμένη ποιότητα, το φινίρισμα και η ιδιαίτερη σχεδίαση μαζί με τον εξοπλισμό του... μέλλοντος, σε κάνουν απευθείας λάτρη. Ιδιαίτερα τώρα, που η θέση οδήγησης έρχεται εύκολα και ιδανικά στα μέτρα σου. Στη BMW, αυτά ήταν γνωστά από καιρό, απλώς μετά την τελευταία ανανέωση τονίστηκαν ακόμη περισσότερο. Είναι γεγονός, πάντως, πως η σύγχρονη ποιότητα παραμονής στο Α4 προκαλεί ένα νέο ενδιαφέρον, σε σχέση με το πολύ καλό κλασικό και διαχρονικά πολυτελές περιβάλλον της 320d. Απόλυτη ισοπαλία στους διαθέσιμους (σχετικά μεγάλους) χώρους για επιβάτες, αποσκευές (480 λίτρα). Στις θήκες των μικροαντικειμένων τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα, δεν αποτελούν προτεραιότητα σε ένα σεντάν κύρους, όπως αυτά του συγκριτικού. Η εργονομία της BMW είναι ελαφρώς πιο γήινη από την αεροπορικού τύπου προσέγγιση του Audi.

Η τιμή του 2λιτρου Α4 TDI με τους 190 ίππους ξεκινάει από τα 44.600 ευρώ χωρίς απόσυρση (υπάρχει και έκδοση 150 ίππων με 41.400) στην έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Ο εξοπλισμός είναι κορυφαίος για την κατηγορία, περιλαμβάνοντας στάνταρ ESP, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων, ενεργό καπό για προστασία πεζών, 7 αερόσακους, προβολείς με ξένον, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, υπολογιστή ταξιδιού, ζάντες αλουμινίου, ραδιο-CD με θύρες Aux και SDXC, θύρα USB για φόρτιση, σύστημα start-stop, ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Η δική μας έκδοση ήταν αυτή με το αυτόματο κιβώτιο S-tronic με τιμή 47.300 ευρώ. Η τιμή της 320d ξεκινάει από 43.350 ευρώ (προσθέστε άλλα δυο χιλιάρικα για το αυτόματο κιβώτιο), με πολύ πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού κι εδώ, στο οποίο περιλαμβάνονται στάνταρ σύστημα ελέγχου ευστάθειας DSC με λειτουργία ηλεκτρονικού «μπλοκέ διαφορικού», 6 αερόσακοι, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί θερμαινόμενοι καθρέφτες, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης, ράδιο-CD με έγχρωμη οθόνη, 6 ηχεία, θύρα Aux, MP3 και χειριστήρια στο τιμόνι, υπολογιστής ταξιδιού, σύστημα Start/Stop, περιοριστής ταχύτητας, σύστημα ψυχαγωγίας, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.

Στα άρτια ποιοτικά και πολυτελέστατα εσωτερικά, το νεότερο Α4 δείχνει να κλέβει περισσότερο τις εντυπώσεις

Κινητήρες-κιβώτια
Ο 2λιτρος τουρμποντίζελ άμεσου ψεκασμού του Α4 με τους 190 ίππους στις 3.800 σ.α.λ. και τα 40,4 kgm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., (συνδυασμένος στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic 7 σχέσεων), είναι πραγματικά εκπληκτικός. Εδώ κάνει τη διαφορά με την αμέριστη απόκριση λες και είναι πολλαπλάσιου κυβισμού και μάλιστα βενζίνης! Παρ' ότι οι επιδόσεις που ανακοινώνουν οι δυο κατασκευαστές είναι παραπλήσιες, στα χέρια σου το Α4 μοιάζει να είναι ταχύτερο παντού με έναν τρόπο που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Ο κινητήρας του είναι εξαιρετικά δυνατός (πυροβολεί χωρίς σκέψη), ελαστικός αλλά και ιδιαίτερα γραμμικός από τις χαμηλές στροφές μέχρι ψηλά. Τόσο, που σπάει την πρόσφυση και ξεγελά στιγμιαία τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, μόλις πατήσεις απότομα το γκάζι σε χαμηλές ταχύτητες. Κατά πόδας ακολουθεί και το 2λιτρο 4κύλινδρο σύνολο πετρελαίου με άμεσο ψεκασμό της BMW. Η ισχύς ανέρχεται στους 190 ίππους στις 4.000 σ.α.λ., με ροπή 40,8 kgm στις 1.750 σ.α.λ. Οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές, ενώ από τις χαμηλές στροφές ο κινητήρας δείχνει ικανός να νικήσει το σεβαστό απόβαρο και να κινεί γρήγορα το αμάξωμα της 3άρας. Το τράβηγμα είναι ιδανικό λίγο πάνω από το ραλαντί και η συνεργασία με το εξαιρετικό (βελτιωμένο σε ταχύτητα) αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων πραγματικά υποδειγματική. Αλλά η όλη διαδικασία δεν ενθουσιάζει τόσο τον χρήστη όσο τον αντίστοιχο στο Α4, λόγω του περισσότερου μεστού τραβήγματος του τελευταίου, αλλά και του «βάθους» στην απόδοση, το οποίο δείχνει... Audi. Η κατανάλωση και στα δυο αυτοκίνητα με κανονικούς-καθημερινούς ρυθμούς κίνησης κυμαίνεται γύρω στα 8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα (στο Α4 ίσως και κάτω από 8). Καθόλου άσχημα αν αναλογιστείτε το απόβαρο των αμαξωμάτων αλλά και τις δυνατότητες των κινητήρων. Από την άλλη, ντίζελ και πολιτισμένη λειτουργία είναι δυο ασύμβατες έννοιες, εκτός αν λέγεσαι BMW ή Audi...

Οδηγώντας
Πρόκειται για δυο από τα κορυφαία αυτοκίνητα της κλάσης premium D. Τι σημαίνει αυτό; Στο Audi, για παράδειγμα, που είναι και το νέο του ζεύγους, είναι χαρακτηριστική η «απομονωμένη» για τους επιβάτες καμπίνα, με την ποιοτική κύλιση να αποσπά γρήγορα τα θετικότερα σχόλια και την ασφάλεια να είναι διάχυτη παντού. Εάν κάθεσαι εμπρός αριστερά, αντιλαμβάνεσαι άμεσα ένα γεροδεμένο πλαίσιο που υπακούει με σεβασμό τις εντολές σου σαν ένα κομμάτι και γίνεται προέκτασή σου όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα και αυξάνεται ο ρυθμός. Εδώ το Α4 αποχαιρέτησε το αδιάφορο παρελθόν του και εισάγει νέα ήθη, τουλάχιστον για το μέχρι πρότινος προφίλ του. Σαφώς ο αυτοκινητόδρομος είναι το αγαπημένο στοιχείο δράσης και των δυο αυτοκινήτων, λόγω διαστάσεων και φιλοσοφίας. Από εκεί και πέρα, η BMW έστω και οριακά παραμένει πιο οδηγοκεντρική, βάζοντας στο παιχνίδι ευκολότερα όποιον επιθυμεί να συμμετάσχει, κυρίως με δυο εφόδια, Πρώτον, το πιο επικοινωνιακό σύστημα διεύθυνσης συγκριτικά με εκείνο του Audi (παρ' ότι το τελευταίο βελτιώθηκε αισθητά) και δεύτερον, την πιο ορθολογική κατανομή των βαρών με τον κινητήρα εμπρός και την κίνηση πίσω.

Η επικοινωνία της 320d με τον οδηγό είναι τόσο καλή, που ξέρεις ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεσαι, πόσο εύκολα ακολουθεί το αυτοκίνητο τις εντολές σου, πότε αρχίζει να χάνεται η πρόσφυση (οπότε επεμβαίνει ο φύλακας άγγελος DSC και σε επαναφέρει στην τάξη). Και αυτό παρ' ότι στη συγκεκριμένη έκδοση τόσο η ανάρτηση όσο και το τιμόνι δεν ζουν τις καλύτερες στιγμές της ιστορίας τους, σε ότι έχει να κάνει με το «σπορτίφ» χαρακτήρα για να εξηγούμαστε. Η προτεραιότητα της άνεσης και της ποιότητας κύλισης έφεραν τη συγκεκριμένη «μπέμπα» πολύ κοντά στο προσθιοκίνητο Α4, το οποίο με τη λιγότερο δυνατή συμμετοχή αποδεικνύεται αποτελεσματικό σε ευθείες και στροφές (γαντζωμένο στην άσφαλτο), έχοντας αποβάλλει τη μουντή εικόνα των προκατόχων του. Τα περί πρόσφυσης και φρένων είναι στα εκ των ων ουκ άνευ, αφού οι Γερμανοί και δη οι συγκεκριμένοι, σε τέτοιους τομείς δεν αστειεύονται.


Η 3άρα διατηρεί την παράδοση στο δρόμο που τη θέλει πιο κοντά στον οδηγό, παρ' ότι το Audi βελτιώθηκε αισθητά

Συμπέρασμα
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως ποτέ ξανά δεν νιώσαμε τόσο όμορφα μέσα σε ένα οικογενειακό Audi. Αυτό σίγουρα λέει πολλά, όταν απέναντι βρίσκονται οι καταξιωμένοι Βαυαροί που... λυμαίνονται την κατηγορία, τουλάχιστον σε επίπεδο γοήτρου. Το Α4 αποκαλύπτει έναν ομολογουμένως πιο σοφιστικέ χαρακτήρα απέναντι στη 320d, από την ώρα που θα καθίσεις στο εσωτερικό του, μέχρι την αντίστοιχη που θα κλείσεις την πόρτα για να το αποχωριστείς. Αυτό σίγουρα έχει να κάνει και με τη νεότητά του απέναντι στην πολυφημισμένη 3άρα που ήδη πέρασε από το στάδιο της ανανέωσης και βαδίζει σε «ώριμα» μονοπάτια. Μην ψάχνετε ηττημένους εδώ. Και τα δυο αυτοκίνητα είναι από μόνα τους νικητές και ηγέτες, σε μια πολυτελή κατηγορία την οποία μονοπωλούν, μαζί με το «αστέρι» της Mercedes. Οι αξίες τους πολυάριθμες και δεδομένες, η ποιότητά τους το ίδιο. Εναπόκειται σε εσάς να επιλέξετε ποιο από τα δυο σας ταιριάζει καλύτερα. Στους κορυφαίους δεν χωρούν διακρίσεις. Αν επιμένετε να μπούμε ανάμεσα, θα λέγαμε πως το Audi κατάφερε να κλείσει κάπως την ψαλίδα στην «αθλητική» πτυχή, στην οποία παραδοσιακά η «μπέμπα» ήταν και είναι στη δική της κλάση, εξακολουθώντας ακόμα να προηγείται, έστω και λιγότερο. Πέραν τούτου, το ντέρμπι καλά κρατεί και δύσκολα θα έχει νικητή.

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ A4 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Ψυχωμένο κινητήρα
- Εσωτερικό
- Νεότητα συνολικά

H 320d ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Σύστημα διεύθυνσης
- Οδηγοκεντρική προσέγγιση
- Τιμή αγοράς (σε ανάλογα εξοπλισμένες εκδόσεις)


  UP