ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Στο έλεος των σπεκουλαδόρων

        ..:: Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2016 ::..

Αν και στις μέρες μας υποτίθεται ότι λειτουργεί διεθνώς ένα σύστημα ελεύθερης οικονομίας, αντίστοιχο περίπου με εκείνο που ίσχυε τα χρόνια που δημιουργήθηκε η μαζική αυτοκινητοβιομηχανία, στην πραγματικότητα η κατάσταση έχει τόσο αλλάξει λόγω της πλήρους επικράτησης της χρηματοοικονομικής σπέκουλας, που μιλάμε για ένα σχεδόν διαφορετικό σύστημα, το οποίο κάθε άλλο παρά διευκολύνει τη δημιουργικότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι πρωτοπόροι της βιομηχανίας αυτοκινήτου σαν τον Χένρι Φορντ, μπορεί να ήταν καπιταλιστές που στόχευαν στο οικονομικό κέρδος μέσα από τη βιομηχανική τους δραστηριότητα, ήταν όμως πραγματικοί «βιομήχανοι», με την κυριολεκτική έννοια του όρου. Και αυτή η δραστηριότητα στόχευε στην ανάπτυξη και την παραγωγή προϊόντων, μέσα από την πώληση των οποίων ο βιομήχανος επεδίωκε να αποκομίσει κέρδη. Γι' αυτό και επεδίωκε την ανάπτυξη νέων προϊόντων, τη βελτίωση της τεχνολογίας, την εξέλιξη των παραγωγικών μεθόδων κλπ.

Σήμερα οι μέτοχοι των εταιρειών, συχνά ανώνυμοι τύπου «επενδυτικά κεφάλαια», έχουν απλώς στα χέρια τους κάποια «χαρτιά» η τρέχουσα αξία των οποίων, όπως καθορίζεται από κερδοσκοπικά παιχνίδια, είναι μεγαλύτερης σημασίας από την πραγματική «αξία» των επιχειρήσεων (όπως αυτή προσδιορίζεται από τη θέση τους στην αγορά την ποιότητα των προϊόντων τους, την παραγωγικότητα και τη κερδοφορία τους κλπ.) Οι εταιρείες είναι αιχμάλωτες των κερδοσκόπων της Γουόλ Στριτ και άλλων χρηματιστηρίων, οι οποίοι συχνά δεν λαμβάνουν καν υπ' όψη τα στοιχεία που ανακοινώνονται, αλλά δημιουργούν δικά τους σενάρια, με βάση τα οποία υπολογίζουν την αξία των «χαρτιών». Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, που διαβάσαμε πριν λίγο καιρό στην έγκυρη έκδοση Automotive News, δείχνει ότι ακόμα και κολοσσοί σαν τη Ford μπορεί να «τιμωρούνται» από τους σπεκουλαδόρους όταν δεν ανταποκρίνονται στα φανταστικά σενάρια που εκείνοι δημιουργούν!

Το περασμένο καλοκαίρι, η Ford κάλεσε κάποιους οικονομικούς αναλυτές σε μία συνάντηση με τον επικεφαλής των οικονομικών της υπηρεσιών (Chief Financial Officer) για μια πληροφόρηση «από πρώτο χέρι» για την κατάσταση της εταιρείας. Μεταξύ των στοιχείων που τους ανέφερε ήταν ότι η Ford υπολόγιζε πως ο φορολογικός της συντελεστής για το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς θα ήταν 34% (ο συνολικός μέσος φορολογικός συντελεστής δεν μπορεί να είναι γνωστός από πριν με ακρίβεια, γιατί κάθε χώρα στην οποία δραστηριοποιείται η εταιρεία έχει διαφορετική φορολογία, οπότε ο μέσος συντελεστής εξαρτάται από το ποσοστό από τα κέρδη της που προέρχεται από κάθε χώρα). Οι αναλυτές πήραν τα στοιχεία και, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο συνεργάτης του Automotive News που έγραψε το σχετικό άρθρο, εφάρμοσαν τη δική τους φόρμουλα που συνοψίζεται στο «εμείς ξέρουμε καλύτερα» και υπολόγισαν τον φορολογικό συντελεστή της Ford για το τρίτο τρίμηνο στο 32% (άρα αυξημένα κέρδη για την εταιρεία)! Στο τέλος εκείνου του τριμήνου η Ford ανακοίνωσε τα αποτελέσματά της και ο φορολογικός συντελεστής ήταν 33%, δηλαδή ελαφρά χαμηλότερος από αυτόν που υπολόγιζε, άρα και τα κέρδη της ελαφρά υψηλότερα.

Παρ' όλα αυτά, παρ' όλο που τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα από αυτά που η εταιρεία είχε προβλέψει, με το άνοιγμα της Γουόλ Στριτ την επόμενη μέρα η μετοχή της έπεσε 5%!!! Γιατί τα... σαΐνια που αποκαλούνται «αναλυτές» είχαν αυθαίρετα υπολογίσει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, παρά τα στοιχεία που είχε ανακοινώσει η εταιρεία, και την «τιμώρησαν» γιατί αυτοί έπεσαν έξω στις αυθαίρετες προβλέψεις τους! Παρά το γεγονός μάλιστα, ότι ειδικά τα κέρδη που ανακοινώθηκαν για τη Βόρεια Αμερική, 2,7 δις δολάρια, ήταν τα καλύτερα στα... 112 χρόνια ύπαρξης της Ford! Δυστυχώς τα διεθνή χρηματιστήρια, από μέσο άντλησης νέων κεφαλαίων για την ανάπτυξη των εταιρειών, έχουν μετατραπεί σε δικτάτορες της αγοράς, με δυσμενείς συνέπειες για τη βιομηχανία και την ανάπτυξη, ακόμα και για τον ίδιο τον καπιταλισμό που υποτίθεται πως υπηρετούν..._Π.Φ.


  UP