ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Αυτοκίνηση χωρίς μάρκες αυτοκινήτων;

        ..:: Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016 ::..

«Γιατί η συμφωνία GM + Lyft αφορά το τέλος για τις μάρκες αυτοκινήτων» ήταν ο τίτλος σ' ένα πρόσφατο άρθρο στο LinkedIn από ένα σύμβουλο στρατηγικού σχεδιασμού και η αλήθεια είναι πως διαβάζοντάς τον αναρωτιέται κανείς αρχικά αν πρόκειται για σοβαρό άρθρο ή ο αρθρογράφος απλώς αστειεύεται! Αυτοκινητοβιομηχανία χωρίς διαφορετικές μάρκες αυτοκινήτων; Είναι δυνατόν; Ένας κλάδος που χαρακτηρίζεται από ένα τεράστιο ανταγωνισμό ανάμεσα σε προϊόντα με διαφορετική ταυτότητα, μερικές φορές ακόμα και αν προέρχονται από διαφορετικές μάρκες μέσα στο ίδιο γκρουπ, είναι δυνατόν να φτάσει σε ένα σημείο απόλυτης ισοπέδωσης της «εικόνας του προϊόντος»; Ο αρθρογράφος δεν αστειεύεται, όμως, και μας υπενθυμίζει πως όταν ταξιδεύουμε με αεροπλάνο ή με τρένο, σχεδόν ποτέ δεν θυμόμαστε μετά ποιος κατασκευαστής το είχε φτιάξει, αλλά θυμόμαστε απλώς με ποια αεροπορική η σιδηροδρομική εταιρεία ταξιδέψαμε.

Είναι το ίδιο όταν ταξιδεύεις με αυτοκίνητο; Προφανώς όχι, στις μέρες μας τουλάχιστον όπου το αυτοκίνητο είναι κατεξοχήν ιδιωτικό μέσο και ο καθένας από εμάς το επιλεγεί με καθαρά προσωπικά κριτήρια, με βάση όχι μόνο τις ανάγκες του αλλά και άλλες, εντελώς υποκειμενικές παραμέτρους. Η αυτοκινητοβιομηχανία όμως εξελίσσεται και, όπως υπενθυμίζει ο αρθρογράφος, φαίνεται να κινούμαστε προς μια κατεύθυνση όπου τα αυτοκίνητα θα είναι αυτόνομα κινούμενα, χωρίς να χρειάζονται οδηγό. Αυτό είναι και το κρίσιμο στοιχείο που τον οδηγεί στο συμπέρασμα ότι βαδίζουμε προς μια κατάσταση αντίστοιχη με αυτήν που ισχύει στην αεροπορική βιομηχανία, όπου θυμάται κανείς περισσότερο την εταιρεία με την οποία ταξιδεύει, παρά την εταιρεία που κατασκεύασε το αεροπλάνο. Για αυτό άλλωστε χρησιμοποιεί και το παράδειγμα της πρόσφατης στρατηγικής συμφωνίας της General Motors με τη Lyft, μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της «κοινόχρηστης» χρήσης αυτοκινήτων.

Το επιχείρημα του αρθρογράφου, που δεν είναι αβάσιμο και προφανώς δεν αφορά τα επόμενα 2-3 χρόνια, αλλά ένα πιο μεσοπρόθεσμο μέλλον, είναι ότι τα αυτόνομα κινούμενα αυτοκίνητα θα ρίξουν θεαματικά το κόστος της χρησιμοποίησης κοινόχρηστων αυτοκινήτων. Είναι πολύ πιθανό σ' αυτήν την περίπτωση πολλοί χρήστες να αρχίσουν να επανεξετάζουν την αντίληψη που έχουν για την αυτοκίνηση, αν διαπιστώσουν ότι το κόστος των μετακινήσεων με κοινόχρηστα αυτοκίνητα, που θα είναι μάλιστα αυτόνομα κινούμενα και δεν θα χρειάζεται να τα οδηγούν, θα είναι σημαντικά χαμηλότερο από το κόστος αγοράς και συντήρησης ιδιωτικού αυτοκινήτου. Αν όμως άρχισε να γενικεύεται η συνήθεια της μετακίνησης με αυτόνομα αυτοκίνητα, που θα καλεί κανείς μέσα από κάποια εφαρμογή στο Internet από το κινητό του τηλέφωνο, τον υπολογιστή του ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή, προφανώς θα επιλέγει κανείς την εταιρεία διαχείρισης των αυτοκινήτων με την οποία θα συνεργάζεται (όπως είναι π.χ. η Lyft) και όχι τη μάρκα του αυτοκίνητου με την οποία μετακινείται.

Σε μια τέτοια περίπτωση οι διαφορές ανάμεσα στις μάρκες αυτοκίνητων θα γίνουν πολύ λιγότερο σημαντικές και δεν θα υπάρχει ανάγκη για ένα τόσο έντονο ανταγωνισμό, που βασίζεται σήμερα περισσότερο στις προσωπικές προτιμήσεις του κάθε πελάτη και όχι τόσο σε λειτουργικά κριτήρια. Οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο θα μοιάζουν περισσότερο με τις μετακινήσεις με τρένο ή λεωφορείο, διαχωρίζοντας έτσι τους επιβάτες από τους κατασκευαστές και συνδέοντάς τους περισσότερο με τις εταιρείες που νοικιάζουν αυτοκίνητα, οργανώνουν μετακινήσεις, πληροφορούν για τα διαφορετικά δρομολόγια κλπ. Οι αγοραστές των αυτοκινήτων θα είναι κυρίως οι εταιρείες διαχείρισης και όχι ιδιώτες, κάτι που προφανώς αφαιρεί το προσωπικό στοιχείο από τη σχέση χρήστη-κατασκευαστή. Πόσο πιθανό είναι να συμβεί κάτι τέτοιο; Δύσκολο να πει κανείς, το γεγονός όμως είναι ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών που χρησιμοποιούν αυτοκίνητα, δεν αισθάνονται καμία ιδιαίτερη απόλαυση από την οδήγηση. Και θα ήταν πολύ ευχαριστημένοι με μια κατάσταση που θα τους απάλλασσε από την ανάγκη αγοράς και συντήρησης αυτοκινήτου, εφ' όσον θα είχαν τη δυνατότητα απεριόριστων προσωπικών μετακινήσεων με μια απλή κλήση από το τηλέφωνο ή τον υπολογιστή τους. Οι οπαδοί της «συναισθηματικής» αυτοκίνησης υπάρχουν μεν, αλλά είναι μειοψηφία. Και τις τάσεις της αγοράς στα μαζικά καταναλωτικά προϊόντα, συνήθως τις καθιερώνουν οι πλειοψηφίες..._Π.Φ.


  UP