ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

VW up - e-up

Το ιδανικό αστικό μεταφορικό μέσο         ..:: Σαββάτο, 09 Ιανουαρίου 2016 ::..
Αν δεν υπήρχε το εμπόδιο της υψηλής τιμής αγοράς, το ηλεκτρικό up! θα ήταν για τη μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων μιας μεγαλούπολης σαν την Αθήνα το ιδανικό μεταφορικό μέσο, καθώς είναι ευέλικτο και εξαιρετικά ευκολοδήγητο, αθόρυβο και άνετο, καλά φτιαγμένο και πολύ πλούσια εξοπλισμένο, σβέλτο και ταυτόχρονα απίστευτο οικονομικό, με μία «κατανάλωση» που μπορεί να πέσει ακόμα και κάτω από το... 1 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα

Αν υπάρχει μια κατηγορία αυτοκινήτων που κατεξοχήν προσφέρονται για ηλεκτροκίνηση, είναι τα αυτοκίνητα πόλης. Πρώτον, γιατί στην πόλη γίνεται ακόμα περισσότερο αισθητή η οικονομία χρήσης που προσφέρουν, αφού στις αστικές συνθήκες οι συμβατικοί κινητήρες έχουν αρκετά υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου και δεύτερον, γιατί στην πόλη δεν δημιουργεί πρόβλημα η περιορισμένη αυτονομία τους, αφού τα χιλιόμετρα που διανύονται καθημερινά είναι πολύ λιγότερα απ' ό,τι σε ένα μακρινό ταξίδι. Είναι, λοιπόν, η πιο κατάλληλη αφετηρία για να εμπλακεί ένας κατασκευαστής στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με τρόπο που να έχει όχι μόνο ερευνητική αξία για τον ίδιο, αλλά και πρακτική αξία για τους αγοραστές του αυτοκινήτου. Με αυτήν τη λογική προφανώς η VW δημιούργησε μία αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση του up!, που προσφέρεται πλέον και στην ελληνική αγορά.

Εσωτερικό
Το μίνι της VW έπρεπε να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών, οι οποίοι αγοράζουν πλέον αυτοκίνητα πόλης μαζικά αλλά περιμένουν από αυτά ποιότητα, λειτουργικότητα και ανέσεις μεγαλύτερων αυτοκινήτων. Και το up! πετυχαίνει απόλυτα αυτό το στόχο, κάτι που το διαπιστώνεις από τις πρώτες στιγμές της παραμονής σου σε αυτό. Κατ' αρχάς το αυτοκίνητο, αν κι έχει μήκος μόλις 3,54 μ., είναι πραγματικό τετραθέσιο και 4 ενήλικες μπορούν να χωρέσουν σ' αυτό με... τα πόδια και το κεφάλι τους. Ταυτόχρονα, και ο χώρος αποσκευών είναι πολύ καλός για το μέγεθος του αυτοκινήτου και χωράει πολύ περισσότερα από τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, φτάνοντας τα 251 λίτρα, όσα και η βενζινοκίνητη έκδοση. Προσθέστε και τους επαρκείς χώρους για μικροπράγματα στο εσωτερικό κι έχετε την πλήρη εικόνα ενός πρακτικού αυτοκινήτου πόλης.

Η θέση οδήγησης είναι επίσης καλή, όπως και η γενική εργονομία, αν και η ανάγκη για συγκράτηση του κόστους οδήγησε σε κάποιους συμβιβασμούς. Έτσι, ο οδηγός έχει δίπλα του (στην πόρτα) ένα μόνο διακόπτη για το αριστερό ηλεκτρικό παράθυρο ενώ το ηλεκτρικό παράθυρο του συνοδηγού ανοίγει μόνο με το δικό του διακόπτη, που βρίσκεται στη δεξιά πόρτα. Επίσης, η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα VW, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί ορισμένοι να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Γενικά, πάντως, ο οδηγός βολεύεται αρκετά καλά, ενώ και στον τομέα της ποιότητας το αυτοκίνητο παίρνει πολύ καλό βαθμό με τα μέτρα της κατηγορίας, παρ' όλο που εδώ δεν μπορεί κανείς φυσικά να περιμένει πολυτέλειες, μαλακά πλαστικά κλπ. Μιλάμε, όμως για μία προσεγμένη και γεροδεμένη κατασκευή. Στον τομέα της λειτουργικότητας θα παρατηρήσουμε μόνο ότι αν ξεχάσεις το διακόπτη των φώτων στο "ON" μένουν αναμμένα και μετά το κλείδωμα κι αν δεν το προσέξεις είναι προφανές ότι θα ξοδεύει επί ώρα (ή ώρες!) ενέργεια από τη μπαταρία.

Το e-up! είναι ακριβό, όπως συνήθως συμβαίνει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τιμή που ξεκινάει από 28.000 ευρώ. Ευτυχώς, για να αντισταθμίσει εν μέρει αυτό το κόστος, η VW το προσφέρει με πολύ πλούσιο επίπεδο στάνταρ εξοπλισμού, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και σύστημα αυτόματης πέδησης για αποφυγή συγκρούσεων στην πόλη, ζάντες αλουμινίου, cruise control, σύστημα πλοήγησης, αισθητήρες παρκαρίσματος, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα κλπ., ενώ στο βασικό εξοπλισμό συμπεριλαμβάνονται και οnline υπηρεσίες Car-Net e-Remote, οι οποίες προσφέρονται δωρεάν για ένα χρόνο και προσφέρουν πληροφόρηση (και στο smartphone του χρήστη) για την τελευταία θέση στάθμευσης, τις πόρτες και τα φώτα, τη διαχείριση της μπαταρίας, τον κλιματισμό, το χρόνο αναχώρησης και τα στοιχεία διαδρομής, καθώς και την κατάσταση του οχήματος.


Το εσωτερικό είναι πραγματικά τετραθέσιο, προσεγμένο ποιοτικά, λειτουργικό και εξαιρετικά εξοπλισμένο

Κινητήρας-κιβώτιο
Το ηλεκτρικό up! κινείται από ένα ηλεκτροκινητήρα 82 ίππων, ισχυρότερο δηλαδή από την πιο δυνατή βενζινοκίνητη έκδοση, αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι έχει μια ροπή... 2λιτρου κινητήρα, που φτάνει τα 21,4 kgm. Σε ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο είναι προφανές ότι η δύναμη είναι παραπάνω από επαρκής για να κινείται σβέλτα και να ακολουθεί χωρίς πρόβλημα την κίνηση στην πόλη. Πολύ περισσότερο μάλιστα αφού το μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτροκινητήρων είναι ότι αποδίδουν τη ροπή τους από μηδενικές στροφές. Έτσι και επιδόσεις που προσφέρει το αυτοκίνητο είναι καλύτερες από των βενζινοκίνητων εκδόσεων (0-100 χλμ./ώρα σε 12,4'' αντί για τα 13,2'' του βενζινοκίνητου των 75 ίππων, 80-120 χλμ./ώρα σε 10,5'' αντί για τα 15,5'' που χρειάζεται το βενζινοκίνητο με 4η, ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι 130 χλμ./ώρα). Έτσι το αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά ευχάριστο και ευκολοδήγητο, αθόρυβο φυσικά και με άμεση απόκριση από τον κινητήρα, ενώ ακόμα πιο ξεκούραστη γίνεται η οδήγηση από το γεγονός ότι δεν έχει κιβώτιο ταχυτήτων (υπάρχει ένα κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού με μια σταθερή σχέση). Η επίσημη αυτονομία φτάνει τα 160 χιλιόμετρα, στην πράξη μπορεί κανείς να υπολογίζει γύρω στα 120, ενώ με σκληρή χρήση, χωρίς προσπάθεια οικονομίας, πέφτει στα 100. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μία αυτονομία πολύ παραπάνω από αρκετή για την καθημερινή χρήση στην πόλη.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα, όμως, είναι φυσικά το εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν 15,5 kwh/100 χλμ., με ένα εύρος που κυμαίνεται από τις 14 kwh/100 χλμ. με πολύ οικονομική οδήγηση ως τις 19-20 kwh/100 χλμ. σε ακραίες περιπτώσεις στην πόλη (βράδυ με φώτα, κλιματισμό, ραδιόφωνο, κίνηση μέσα σε στενά και πυκνή κυκλοφορία, «βαρύ»πόδι στο γκάζι). Με την τιμή της κιλοβατώρας σ' ένα σπίτι με αρκετή κατανάλωση ρεύματος 0,0946 ευρώ/kWh αυτό σημαίνει ότι το κόστος της κίνησης μας με το e-up! (15,5 kwh/100 χλμ. ήταν 1,5 ευρώ/100 χλμ. Αν μάλιστα φορτίζει κάνεις το αυτοκίνητο με νυχτερινό ρεύμα, η τιμή του οποίου είναι 0,0661 ευρώ/kWh, το κόστος κατεβαίνει στο... 1 ευρώ/100 χλμ. Αυτή η τεράστια διαφορά ακόμα και μετά πιο οικονομικά ντίζελ δίνει μια νέα διάσταση στην διαφορά τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μεγάλο μέρος της οποίας θα αποσβεστεί από την οικονομία στη χρήση. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο διαθέτει 3 οδηγικά προφίλ (normal, eco -όπου η ισχύς είναι 68 ίπποι, η μέγιστη ταχύτητα 115 χλμ./ώρα, η απόκριση στο γκάζι πιο αργή, και η απόδοση του κλιματισμού μειωμένη- και eco+ -όπου η ισχύς είναι 54 ίπποι, υπάρχει διαφορετική καμπύλη λειτουργίας, η μέγιστη ταχύτητα είναι 90 χλμ./ώρα, και υπάρχει απενεργοποίηση κλιματισμού), όπως επίσης και 5 επίπεδα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, για βέλτιστη διαχείριση της ενέργειας και επομένως της αυτονομίας. Η δική μας οδήγηση έγινε αποκλειστικά στο προφίλ "normal", άρα τελικά η κατανάλωση μπορεί να είναι ακόμα χαμηλότερη από το 1 ευρώ/100 χλμ. Τέλος, η φόρτιση της μπαταρίας γίνεται σε 9 ώρες από κοινή πρίζα, σε 6 ώρες από ειδικό φορτιστή που τοποθετείται στο γκαράζ του ιδιοκτήτη, ενώ η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί κατά 80% σε 30' από ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος.

Οδηγώντας
Το up! είναι ένα από τα κορυφαία μίνι αυτοκίνητα σε άνεση, τομέας στον οποίο υπερτερεί ακόμα και από αρκετά σούπερ μίνι, κάτι που κάνει πολύ ξεκούραστες τις αστικές μετακινήσεις με αυτό. Αν και δείχνει την κατηγορία του με το κάπως ελαφρό «πάτημά» του και την ποιότητα κύλισης που υποδηλώνει αυτοκίνητο πόλης, μόλις περάσει πάνω από ανωμαλίες τις απορροφά με κάποιο... άγνωστο τρόπο πολύ καλύτερα απ' ότι περιμένεις! Προσθέστε επίσης σ' αυτό, το γεγονός ότι το τιμόνι του έχει αρκετά καλή αίσθηση, χωρίς όμως να είναι υπερβολικά βαρύ ώστε να δυσκολεύει τους επιτόπιους ελιγμούς, ενώ τα φρένα του e-up! έχουν αυτήν τη «σπογγώδη» αίσθηση που υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα με σύστημα ανάκτησης ενέργειας, χωρίς όμως να έχουν πρόβλημα απόδοσης. Όσο για την «οδική συμπεριφορά», με τα εισαγωγικά να τονίζουν τη διαφορετική (και όχι ιδιαίτερα μεγάλη) σημασία που έχει αυτό το χαρακτηριστικό σ' ένα αυτοκίνητο πόλης, αν χρειαστεί να βγει κανείς έξω από τα στενά όρια της πόλης, προς κάποιο από τα απομακρυσμένα προάστια, θα διαπιστώσει ότι το up! είναι χωρίς εκπλήξεις. Υποστρέφει φυσιολογικά και προοδευτικά αν το πιέσεις (και γιατί να το πιέσεις;!), γέρνει πάνω στις μαλακές αναρτήσεις του, αλλά δεν σε αιφνιδιάζει ποτέ και ελέγχεται πολύ εύκολα.

YΠEP
- Δύναμη-ροπή κινητήρα
- Κατανάλωση χαμηλότερη από το εισιτήριο λεωφορείου!
- Αθόρυβη λειτουργία
- Άνεση
- Ευκολία οδήγησης
- Μεγάλος (για την κατηγορία) χώρος αποσκευών
- Γεροδεμένη κατασκευή
- Αυτονομία υπερ-αρκετή για τις αστικές συνθήκες
- Πολύ πλούσιος εξοπλισμός

KATA
- Τιμή αγοράς
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Ο οδηγός δεν ανοίγει το παράθυρο του συνοδηγού

Το ηλεκτρικό up! δεν είναι μόνο σβέλτο και απίστευτα οικονομικό, αλλά και πολύ ευχάριστο και ξεκούραστο στην οδήγηση


Συμπέρασμα
Αν οδηγήσεις για λίγες μέρες το ηλεκτρικό up!, δεν θέλεις μετά να οδηγείς στην πόλη κανένα άλλο αυτοκίνητο. Προφανώς δεν μπορεί να είναι το οικογενειακό μεταφορικό μέσο για τα ταξίδια και δεν προσφέρει την απόλαυση της οδήγησης που προσφέρουν έξω από την πόλη πολλά συμβατικά αυτοκίνητα, ως αστικό μεταφορικό μέσο όμως είναι ακαταμάχητο. Απίστευτα οικονομικό και ταυτόχρονα πολύ σβέλτο, εντελώς αθόρυβο και πολύ ξεκούραστο στην οδήγηση, ευέλικτο και άνετο, με επαρκέστατη αυτονομία, είναι το ιδανικό μέσο για τις καθημερινές μετακινήσεις σε μια μεγαλούπολη. Κρίμα που είναι ακόμα τόσο ακριβό.

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site http://www.vw.gr


  UP