ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Fiat 500 - 0.9 T 105 HP

Ανακατατάξεις εκ των έσω         ..:: Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2014 ::..
Μια πιο ισχυρή έκδοση του γνωστού δικύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα 900 κ.εκ. Twinair, με 105 ίππους, πληθώρα εξοπλισμού και περισσότερες υποσχέσεις, αναβαθμίζουν το «μπιζού» της Fiat...

Όταν έχεις μια τόσο επιτυχημένη συνταγή, το μόνο που έχεις να κάνεις ενίοτε είναι να την εμπλουτίζεις με καρυκεύματα που πιθανόν την κάνουν στο τέλος ακόμη πιο νόστιμη, χωρίς βέβαια το ρίσκο να αλλοιώσει την επιτυχία της. Αυτό δεν ισχύει μόνο στην μαγειρική, αλλά πολύ περισσότερο στην αυτοκινητοβιομηχανία της σύγχρονης εποχής. Είσαι η Fiat και έχεις στη γκάμα σου το 500αράκι, ακόμη και... κάρβουνο να του έχεις κάτω από το εμπρός καπό, γνωρίζεις πως θα πουλήσει σαν φρέσκο ζεστό ψωμί. Ωστόσο, οι Ιταλοί ψάχτηκαν πολύ περισσότερο με τα κινητήρια σύνολα. Οι ατμοσφαιρικοί βενζινοκινητήρες 1.2 και 1.4 δεν «κόλλησαν» εξαρχής με τη σούπα, ο καλός ντίζελ ήταν 1300άρης, οπότε ο κλήρος έπεσε στον 900άρη δικύλινδρο τούρμπο να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Αυτό το «σκαρί» το έχουμε δει ακόμη και με τους διπλάσιους ίππους και σύμμαχο τον σκορπιό, σε σχέση με τους 85 ίππους του Twinair. Ο γεφυροποιός του χάσματος έχει το ίδιο όνομα αλλά 105 ίππους κάτω από τη χαριτωμένη μουσούδα. Σαφώς οι εξωτερικές συστάσεις δεν χρειάζονται μετά από τόσο καιρό. Κάποιοι ιδιαίτεροι νέοι χρωματισμοί (Lattementa Green), γυρίζουν ταχύτατα τα κεφάλια των περαστικών, σαν να κυκλοφόρησε το 500αράκι για πρώτη φορά χθες...

Εσωτερικό
Στο εσωτερικό, αυτό που κυρίως εισπράττεις είναι το στιλ και η εικόνα, με λίγες λέξεις και τα δύο σε κερδίζουν από την πρώτη κιόλας ματιά. Το χαμόγελο και ο ενθουσιασμός της συντρόφου αποτελούν αμέσως τα απαραίτητα αποδεικτικά. Εκτός της καλής αναλογικά ποιότητας, το 500 διαθέτει «μπεμπεδίστικη» σχεδίαση, ιδιαίτερη εργονομία, στιλιστικά προσεγμένη κονσόλα και έναν εύχρηστο επιλογέα στο ταμπλό. Οι παρατηρητικοί θα προσέξουν τον νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος όμως να σημειωθεί πως δεν είναι ιδιαίτερα ευανάγνωστος. Μέχρι να βγάλεις άκρη, τί είναι τί, έχεις πάρει τα μάτια σου από εκεί. Η καμπίνα διαθέτει περιορισμένους χώρους για τέσσερις μεσαίου ύψους ενήλικες επιβάτες, οι οποίοι θα βολευτούν (οι πίσω δύσκολα) σε μια τυπική διαδρομή πόλης. Γνωστό και αποδεκτό και αυτό. Ο χώρος αποσκευών είναι μικρός, με 185 λίτρα. Το 500 0.9 στην έκδοση Lounge (την πρώτη δηλαδή από τις τρεις διαθέσιμες) με τους 105 ίππους κοστίζει 15.900 ευρώ (15.600 ευρώ με απόσυρση). Κόστος τσουχτερό, αλλά τα ακριβά αρώματα εμπεριέχονται σε μικρού μεγέθους μπουκάλι. Ο εξοπλισμός είναι άλλωστε πλούσιος και περιλαμβάνει επτά αερόσακους, ESP & Hill holder, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικές κλειδαριές με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς θερμαινόμενους καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, ηχοσύστημα με χειριστήρια στο τιμόνι, Bluetooth και θύρα USB, σύστημα start/stop, ρεζέρβα και ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών.


Προσεγμένο αλλά με περιορισμένους χώρους το εσωτερικό, με ψήγματα ρετρό πολυτέλειας και με ένα νέο ψηφιακό πίνακα οργάνων (χρεώνεται με 250 ευρώ)

Κινητήρας-κιβώτιο
Κάτω από το μικρό καπό αναπνέει ο δικύλινδρος βενζινοκινητήρας τούρμπο 0.9 με ισχύ 105 ίππους και ροπή 14,8 kgm. στις 2.000 σ.α.λ. Δεν έχει άμεσο ψεκασμό, που θα βοηθούσε σε μεγαλύτερη μείωση της κατανάλωσης, αλλά από την άλλη πλευρά βασίζεται στην τεχνολογία Twinair, που χρησιμοποιεί ένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου των βαλβίδων αντί για τους κλασικούς εκκεντροφόρους, βελτιώνοντας έτσι την απόδοση του κινητήρα και μειώνοντας την κατανάλωση. Με εργαστηριακές εκπομπές CO2 μόλις 99 g/km, το συγκεκριμένο 500 δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας. Επίσης, για την αποφυγή των αυξημένων κραδασμών, χρησιμοποιείται ένας δευτερεύων άξονας αντιστάθμισης κραδασμών. Στην πράξη, αν δεν έχεις πατήσει το κουμπί «SPORT», ο κινητήρας λειτουργεί πιο ράθυμα και σχετικά οικονομικά. Λέω σχετικά, γιατί τα 7,4 λίτρα/100 χλμ. δεν διεκδικούν δάφνες οικονομίας, τουλάχιστον σε έναν 900άρη κινητήρα βενζίνης με δυο κυλίνδρους.

Η χροιά του ήχου παραμένει η ίδια που ξέραμε, αν και έχω την εντύπωση πως ο ενοχλητικός θόρυβος έχει μειωθεί λίγο, συγκριτικά με ότι βιώσαμε στον 85άρη αντίστοιχο κινητήρα. Το πρόβλημά είναι η εκκίνηση στην απότομη ανηφόρα από στάση, όπου, από τη μια το hill holder, από την άλλη η άρνηση να ξεκινήσει χωρίς οι στροφές να ξεπεράσουν τις 2.800 σ.α.λ., δημιουργούν μία ενόχληση (ενδέχεται και να σβήσει, οπότε εσύ νιώθεις σαν μαθητευόμενος οδηγός πίσω στα 18). Αυτό βέβαια, ερμηνεύεται και από την συμπάθεια που δείχνει ο δικύλινδρος κινητήρας στις μεσαίες και ψηλές στροφές. Εκεί είναι που ζωντανεύει και προσφέρει καλές επιδόσεις στο αμάξωμα του 500. Στην περίπτωση που πατήσεις το κουμπί «SPORT», η απόδοση αυξάνεται στους 105 ίππους και η ροπή στα 14,2 kgm, στις ίδιες πάντα στροφές. Καταλαβαίνεις αμέσως αλλαγή και στην αίσθηση του τραβήγματος, ενώ σε όλες τις ρεπρίζ αποδεικνύεται ταχύτερο από την έκδοση των 85 ίππων, κάτι που οφείλεται και στο αναλογικά σφιχτό σε κλιμάκωση κιβώτιο των έξι πια σχέσεων. Το τελευταίο είναι εύχρηστο και θα αναδείξει τη «λαστιχένια» αντίδρασή του μόνο όταν το κακομεταχειριστείς. Σε επίπεδο κατανάλωσης, σε αυτή τη λειτουργία θα δεις κάτι περισσότερο στον υπολογιστή ταξιδιού.

Οδηγώντας
Σε ό,τι έχει να κάνει με την οδική συμπεριφορά, η θετική εικόνα παραμένει αναλλοίωτη. Το 500 είναι ένα ασφαλές μικρό αυτοκίνητο, ακόμη κι όταν αποφασίσεις να κινηθείς σβέλτα εντός αλλά και εκτός πόλης. Είναι ευθύβολο και σταθερό, μάλιστα, χάρη στις ρυθμίσεις στην ανάρτηση της συγκεκριμένης έκδοσης αλλά και τους μεγαλύτερους τροχούς των 16 ιντσών (προαιρετικά στην βασική έκδοση, στάνταρ στην έκδοση δοκιμής) και αρκετά ακριβές για τα δεδομένα των μίνι. Σαφώς και το... τίμημα στην άνεση δεν είναι αμελητέο, με τους επιβάτες να το αισθάνονται αρκετά, ειδικότερα στις συνεχείς ανωμαλίες του δρόμου. Όταν όμως πρέπει να συντομεύσεις αποστάσεις, το 500αράκι μετατρέπεται σε εργαλείο. Με εφόδια τη δύναμη, τη ροπή του γραμμικού κινητήρα και τις μαζεμένες εξωτερικές διαστάσεις, μοιάζει με το κατάλληλο όχημα στη σωστή στιγμή.

Αφήνεις τον αυτοκινητόδρομο κι ακολουθείς το επαρχιακό δίκτυο με τις κλειστές στροφές, κανένα πρόβλημα. Πέρα από την σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, υπάρχει αυτή η δεμένη αίσθηση από το πλαίσιο, το οποίο κάνει τον μικρό ήρωα να στρίβει σε ένα κομμάτι. Δεν παραγνωρίζω το γεγονός πως το κοντό μεταξόνιο δημιουργεί μια νευρική συμπεριφορά σε οριακές όμως καταστάσεις. Γι' αυτό άλλωστε υπάρχουν και τα (μη απενεργοποιούμενα) ηλεκτρονικά. Στην επιλογή "SPORT" το τιμόνι είναι περισσότερο «ευκρινές» στο έργο του, ειδάλλως παρέχει την απαραίτητη φιλικότητα στις κυρίες που βολτάρουν ανέμελα. Τα φρένα σε όλες τις περιπτώσεις στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, έχοντας στη νέα εκδοχή με τους 105 ίππους και δίσκους πλέον στον πίσω άξονα.

YΠEP
- Εμφάνιση που ξεχωρίζει
- Προσεγμένο εσωτερικό
- Επιδόσεις
- Κιβώτιο έξι σχέσεων
- Οδική συμπεριφορά που επιτρέπει ασφαλείς μετακινήσεις εκτός πόλης
- Πλούσιος εξοπλισμός
- Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας

KATA
- Μέτριοι χώροι επιβατών
- Άνεση ανάρτησης
- Έλλειψη ροπής πολύ χαμηλά

Όταν έχεις 14 κιλά ροπής σε ένα λιλιπούτειο αμάξωμα, λογική κατανάλωση και σχετικά πρόθυμη ανάρτηση, μπορείς εξ ορισμού να διατηρείς προσδοκίες για «χαρούμενη» οδήγηση εντός και πέριξ της πόλης


Συμπέρασμα
Το 500 σαν αυτοκίνητο δεν μπορεί να κριθεί αυστηρά με τις παραμέτρους αγοράς που υπόκεινται τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο "life style", στο οποίο σημαντικό ρόλο παίζει ο εξοπλισμός άνεσης. Το ισχυρότερο των Twinair παίρνει κεφάλι εδώ έναντι του ντίζελ 1.3 Multijet στις ίδιες εκδόσεις, συν το χαμηλότερο τεκμήριο διαβίωσης, λόγω μικρότερου κυβισμού. Ποιος είπε τελικά ότι το στιλ στην πόλη απαιτεί πετρέλαιο;

Γιάννης Τσιρογιάννης

Επίσημο Site http://www.fiat.gr


  UP