ΕΙΔΗΣΕΙΣ
::

Κόστος τροχαίων και συνείδηση οδικής ασφάλειας

        ..:: Τετάρτη, 17 Φεβρουαρίου 2010 ::..

Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι στις διάφορες συζητήσεις εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη του οικονομικού ελλείμματος του κράτους δεν γίνεται καθόλου νύξη στο οικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων το οποίο, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπολογίζεται σε  2% του ΑΕΠ. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ούτε οι  πολιτικοί, μήτε  οι  δημοσιογράφοι  δίνουν την πρέπουσα διάσταση στο κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων και το χειρότερο απ’ όλα, ούτε οι υπόλοιποι πολίτες το απαιτούν.

37.100 νεκροί, 63.500 σοβαρά  και 472.600 ελαφρά τραυματίες στην Ελλάδα από το 1990 μέχρι σήμερα. Πρώτη αιτία θανάτου για άτομα έως 40 ετών, το μεγαλύτερο κομμάτι του ενεργού  πληθυσμού της χώρας. Από τους νεκρούς και τραυματίες  το 1/3 είναι παιδιά. Χαμένη παραγωγικότητα, μειωμένες εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία, επιβάρυνση των ασφαλιστικών ταμείων με έξοδα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, αναπηρικές συντάξεις, επιβάρυνση εντατικών μονάδων νοσηλείας, κλείσιμο ασφαλιστικών εταιρειών από πτώχευση λόγω πληρωμής υπέρογκων χρηματικών ποσών, ανεργία, επιδόματα ανεργίας, δημογραφικό πρόβλημα κ.τ.λ. Αμελητέα  γι’ αυτούς που ζουν στον δικό τους κόσμο, που  πιστεύουν ότι το κακό συμβαίνει μόνο στους άλλους, σ’ αυτούς που πιστεύουν ότι «το θέμα δεν πουλάει», που δίνουν αξία μόνο στη τσέπη τους κι όχι στην ανθρώπινη ζωή.

Όταν τέσσερα στα δέκα τροχαία  οφείλονται σε μειωμένα αντανακλαστικά λόγω ξενυχτιού, όταν 20 έως 30%   των ατυχημάτων όπου υπάρχει τραυματισμός ή θάνατος, αιτία είναι η κούραση, σε μία χώρα στην οποία το 40% των οδηγών που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα  έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα περισσότερο του επιτρεπόμενου, σε τι ωφελεί να επιβεβαιώνουμε  ότι τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα γίνονται ξημερώματα Σαββάτου και Κυριακής και μάλιστα με θύματα νέους ανθρώπους, όταν δεν τολμάμε  να μιλήσουμε για μείωση του ωραρίου νυχτερινής διασκέδασης και κατάργηση  εντελώς της  κατανάλωσης αλκοόλ  τουλάχιστον στους νέους οδηγούς;

Όταν σ’ αυτό τον τόπο η κυριότερη αιτία τροχαίων δυστυχημάτων είναι η ταχύτητα, με ποια λογική οι «αρμόδιοι» αναθεώρησης του ΚΟΚ, στα πλαίσια καταπολέμησης των τροχαίων αύξησαν το όριο ταχύτητας σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και κατοικημένες περιοχές; Το όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές της Ελλάδας  όπου συμβαίνουν  2 στα 3 θανατηφόρα ατυχήματα λόγω του υπερβολικού φόρτου τροχοφόρων και πεζών,  δεν πρέπει να ξεπερνά τα 25-30 χιλιόμετρα την ώρα.  Το όριο 50 χλμ. την ώρα το οποίο προβλέπει ο νέος ΚΟΚ  είναι δανεισμένο από χώρες στις οποίες οι εκάστοτε κυβερνώντες, σεβόμενοι τη ζωή των συνανθρώπων τους και έχοντας πρωταρχική τους μέριμνα την ασφάλεια και τον πολιτισμό, έχουν προβλέψει ρυμοτομημένες πόλεις με σωστή σήμανση και  πεζοδρόμια για πεζούς.

Κύριοι «αρμόδιοι». Οι παραβάσεις του ΚΟΚ είναι καθημερινά αμέτρητες. Στην εποχή της ανεπτυγμένης τεχνολογίας οι αστυνομικοί και οι τροχονόμοι μπορούν να εκπαιδευτούν οικονομικότατα στο θέμα της οδικής ασφάλειας με ένα μόνο CD. Εκπαιδεύσετε τους  να σταματούν κάθε παραβάτη όπως γίνεται στις χώρες με μειωμένο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων. Αστυνομεύεστε σωστά αυτή τη χώρα, αφαιρέστε άδειες οδήγησης  και εισπράξετε τα πρόστιμα  αλύπητα από ανθρώπους που βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον και τη δημόσια υγεία. Από ανθρώπους οι οποίοι οδηγούν τρέχοντας ξημερώματα μεθυσμένοι ή παραβιάζουν φωτεινούς σηματοδότες σκοτώνοντας και σακατεύοντας ανθρώπους, σκορπώντας πόνο και δυστυχία από μαγκιά, ψύχωση και βλακεία. Από αυτούς που εκτός της  εγκληματικής συμπεριφοράς στον δρόμο, δεν έχουν καν το ένστικτο της αυτοπροστασίας και αυτοσυντήρησης. Εκπαιδεύσετε τους ασυνείδητους και ανεκπαίδευτους σε χρόνο μηδέν χτυπώντας τους εκεί που πονούν κατά την απόπειρα δολοφονίας και όχι μόνο μετά το φόνο. Μην λυπηθείτε τον φτωχό υπάλληλο, τον άνεργο ή τον γονιό που θα πληρώσει το πρόστιμο. Να λυπηθείτε τα αθώα θύματα που θα βρεθούν στο  δρόμο του, τον ίδιο και τους δικούς του που θα τον κλάψουν αν δεν συνετιστεί. Δώστε αξία στην ανθρώπινη ζωή και μειώστε τον ανθρώπινο πόνο. Κι αν δεν το καταλαβαίνετε αυτό, μειώστε τα έξοδα των ασφαλιστικών ταμείων, αποσυμφoρείστε τα νοσοκομεία. Αυξήστε τα έσοδα του κράτους  από παραβάτες και όχι φορολογώντας ή παγώνοντας μισθούς πολιτών που δεν έφταιξαν σε τίποτα. Καλύψετε μεγάλο μέρος του ελλείμματος πατάσσοντας  ταυτόχρονα αυτή τη κατάρα που λέγεται «τροχαίο ατύχημα».

Χρυστάλλα Χαραλαμπίδου


Το θέμα που θίγετε είναι πολύ σημαντικό και η αδιαφορία των κυβερνήσεων για τη λύση του έχει αποδειχθεί εδώ και πολλά χρόνια. Πολύ περισσότερο όταν δεν κάνουν τίποτα ούτε καν για την εκπαίδευση της νέας γενιάς προς μία πιο υπεύθυνη αντιμετώπιση της κυκλοφορίας και την περιβαλλοντικής συνείδησης. Επιτρέψτε μας μόνο μία παρατήρηση, μια που αναφέρετε το θέμα της ταχύτητας. Ως κυριότερη αιτία των τροχαίων αναφέρεται η ταχύτητα, γιατί έτσι βολεύει τους αρμόδιους, για να κρύβουν τις πραγματικές αιτίες. Τα όρια στους ελληνικούς δρόμους είναι πολύ χαμηλότερα από αυτά των ευρωπαϊκών, είναι γελοία σε πολλές περιπτώσεις, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να τα παραβιάζουν συνεχώς. Σε αυτή την περίπτωση, όταν συμβεί ένα ατύχημα που οφείλεται σε κακή συμπεριφορά των οδηγών, σε κακή σήμανση, σε παγίδες στους δρόμους κλπ, αν ο οδηγός πήγαινε λίγο παραπάνω από το -συνήθως εκτός τόπου και χρόνου- όριο, η τροχαία συμπληρώνει «υπερβολική ταχύτητα» και καθαρίζει. Γιατί δεν θέλουν φυσικά να γράψουν ότι ο υπουργός δημοσίων έργων π.χ. είναι ανεπαρκής στη δουλειά του. Η γενική τοποθέτηση γελοίων ορίων ταχύτητας μάλιστα, εμποδίζει την αστυνομία να κυνηγήσει αυτούς που πράγματι τρέχουν υπερβολικά. Γιατί όταν στήνουν τα ραντάρ, όλοι οι οδηγοί παραβιάζουν αυτά τα όρια, οπότε μοιραία οι τροχονόμοι σταματούν τυχαία όσους προλαβαίνουν να γράψουν από το σωρό και μπορεί να την πληρώσει αυτός που πάει με λογική (αλλά πάνω από το όριο) ταχύτητα και να τη γλιτώσει κάποιος που πάει με ...1000! Είναι πάντως ένα θέμα το οποίο πρέπει κάποτε να συζητήσουμε σοβαρά στην Ελλάδα και μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει κανένα σοβαρό να ασχολείται με αυτό από την πλευρά των πολιτικών που κυβερνούν.



  UP