ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Opel Mokka - 1.4 T

Γερμανικός ρεαλισμός         ..:: Κυριακή, 24 Αυγούστου 2014 ::..
Η προσθιοκίνητη έκδοση του Mokka δεν έχει φυσικά τις εκτός δρόμου δυνατότητες της τετρακίνητης, έχει όμως την ίδια ποιότητα και πρακτικότητα, είναι φτηνότερη κι έχει καλύτερες επιδόσεις και λίγο μικρότερη κατανάλωση, οπότε στέκεται πολύ καλά απέναντι σ' έναν ανταγωνισμό που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει τετρακίνηση
Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Mokka απέναντι στην πλειοψηφία των ανταγωνιστών του, είναι το γεγονός ότι προσφέρεται και με σύστημα τετρακίνησης, που το κάνει «πραγματικό» αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου, με υπαρκτές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου και όχι μία απομίμηση με αυξημένο ύψος από το έδαφος και τίποτα παραπάνω. Υπάρχει, όμως ένα κοινό, αρκετά μεγάλο απ' ό,τι φαίνεται, που δεν ενδιαφέρεται για την τετρακίνηση, δεν χρειάζεται δυνατότητες εκτός δρόμου, αλλά θέλει παρ' όλα αυτά ένα αυτοκίνητο που να μοιάζει με «τζιπ» χωρίς να είναι και να έχει απλώς αυτό το αυξημένο ύψος (π.χ. για να «καβαλάει» πεζοδρόμια χωρίς το φόβο κάποιας ζημιάς). ºσως τους συγκεκριμένους αγοραστές να μην τους πείραζε αν είχαν κι ένα σύστημα τετρακίνησης, αλλά δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω γι' αυτό, ενώ  η τετρακίνηση βελτιώνει μεν την ακρίβεια της οδικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου στην άσφαλτο, σίγουρα όμως προσθέτει και βάρος, με τις ανάλογες συνέπειες στις επιδόσεις και την κατανάλωση (αλλά και την τιμή του αυτοκινήτου).

Σταθμίζοντας προφανώς τα παραπάνω (που οδήγησαν άλλωστε τους περισσότερους κατασκευαστές να προσφέρουν τα αντίστοιχα μοντέλα τους χωρίς τετρακίνηση), η Opel δημιούργησε και μία προσθιοκίνητη έκδοση του Mokka, που έχει φυσικά χαμηλότερη τιμή και μπορεί να προσελκύσει ευκολότερα το συγκεκριμένο κοινό. Αυτή η έκδοση με τον βενζινοκινητήρα 1.4, που αποτελεί το αντικείμενο της συγκεκριμένης δοκιμής, δεν διαφέρει κατά τα άλλα σε τίποτε από πλευράς αμαξώματος από το τετρακίνητο 1.4 που είχαμε δοκιμάσει πρόσφατα. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα αυτοκίνητο που από πλευράς διαστάσεων (μήκος 4,28 μ.) βρίσκεται ανάμεσα στα σούπερ μίνι και τα μικρομεσαία, αλλά λόγω σχήματος και εσωτερικής διαρρύθμισης προσφέρει χώρους που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μιας οικογένειας. Η εμπειρία του Meriva σίγουρα χρησιμοποιήθηκε εδώ, με διαφορετική βέβαια λογική ως προς το αμάξωμα και την (πιο «περιπετειώδη») χρήση.

Εσωτερικό
Στο εσωτερικό υπάρχουν επαρκείς χώροι για να ταξιδέψουν άνετα 4 επιβάτες, χώροι αντίστοιχοι με αυτούς ενός καλού μικρομεσαίου χάτσμπακ, χάρη στο ύψος του αυτοκινήτου. Αντίστοιχου επιπέδου είναι ο χώρος αποσκευών, με χωρητικότητα που φτάνει τα 356 λίτρα. Στην πράξη, μάλιστα, είναι ακόμα καλύτερος απ' όσο δείχνει η χωρητικότητά του, καθώς έχει ένα απόλυτα κανονικό σχήμα χωρίς προεξοχές, που επιτρέπει την πλήρη αξιοποίησή του. Την πρακτικότητά του ενισχύει και ένα «ράφι» με χωρίσματα που υπάρχει ανάμεσα στο δάπεδο και τη ρεζέρβα, καθώς κι ένα μικρότερο στο αριστερό τοίχωμα του πορτ μπαγκάζ, τα οποία επιτρέπουν τη μεταφορά μικρών αντικειμένων, χωρίς αυτά να... ταξιδεύουν μέσα στο χώρο αποσκευών όταν το αυτοκίνητο κινείται σε στροφές. Την εικόνα της πρακτικότητας του αυτοκινήτου συμπληρώνουν οι καλοί χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό του, όπου υπάρχουν δύο κλειστά ντουλαπάκια και αρκετοί ανοιχτοί χώροι. Το μόνο σημείο στο οποίο μπορεί να ασκηθεί κριτική, είναι οι στενές θήκες στις πόρτες.

Η θέση οδήγησης είναι γενικά καλή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος  είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής (λύση στην οποία τελευταία έχουν αρχίσει να καταφεύγουν, προφανώς για λόγους κόστους, ακόμα και κατασκευαστές που παραδοσιακά προσέφεραν συνεχή ρύθμιση στα καθίσματα). Κάτι που σημαίνει ότι μπορεί κάποιοι να μη βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Αυτή η πιθανότητα μειώνεται στις εκδόσεις, σαν αυτή της δοκιμής μας, όπου τα καθίσματα έχουν ηλεκτρική ρύθμιση καθ' ύψος και ρύθμιση της στήριξης της μέσης σε δύο σημεία, επιτρέποντας στον οδηγό ρυθμίσεις μεγαλύτερης ακρίβειας, που αντισταθμίζουν την κλιμακωτή ρύθμιση της πλάτης. Η εργονομία είναι γενικά σωστή και η ορατότητα καλή, στο αυτοκίνητο της δοκιμής μάλιστα υπήρχε και κάμερα οπισθοπορείας για τη διευκόλυνση της κίνησης προς τα πίσω στους ελιγμούς. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή και ο εξοπλισμός πολύ καλός, δικαιολογώντας και την τιμή των 20.970 ευρώ χωρίς απόσυρση (20.010 με απόσυρση). Έτσι, στάνταρ είναι το ESP με σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα και σύστημα ελέγχου κατάβασης σε απότομη κατηφόρα, 6 αερόσακοι, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου, cruise control, υπολογιστής ταξιδιού και ραδιο-CD με θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι.
Το Mokka έχει περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις, που συνεπάγονται ευελιξία στην πόλη, αλλά στο πρακτικό εσωτερικό του χωράνε άνετα 4 επιβάτες
Κινητήρας-κιβώτιο
Ο κινητήρας του Mokka, ο μοναδικός μέχρι στιγμής με τον οποίο διατίθεται το αυτοκίνητο και ήδη γνωστός από άλλα μοντέλα της Opel, είναι ο υπερτροφοδοτούμενος 1.4 με τους 140 ίππους. Και μόνο το γεγονός ότι ο ίδιος κινητήρας κινεί απολύτως ικανοποιητικά ένα μεγάλο αυτοκίνητο σαν το Insignia, επιτρέπει να προβλέψεις προκαταβολικά την επάρκειά του και για το Mokka. Πρόκειται για ένα κινητήρα αρκετά δυνατό, εύστροφο και με καλή ροπή στο μεγαλύτερο μέρος της κλίμακας των στροφών (μόνο κάτω από τις 2000 διακρίνεις μια έλλειψη ροπής), που επιτρέπει ασφαλή προσπεράσματα και γενικότερα καλές επιταχύνσεις όταν τις ζητήσεις. Το προσθιοκίνητο Mokka μάλιστα είναι πιο γρήγορο από το τετρακίνητο, αφού το σύστημα τετρακίνησης συνεπάγεται 65 κιλά μεγαλύτερο βάρος. Το αισθάνεσαι, λοιπόν, ότι είναι πιο ζωντανό σε όλη την κλίμακα των στροφών κι αυτό σίγουρα κάνει λιγότερο αισθητό το γεγονός ότι το εύχρηστο εξάρι κιβώτιο έχει -κατά τη συνήθεια της Opel- αρκετά μακριές σχέσεις, ιδιαίτερα τις δύο μεγαλύτερες.

Οι μακριές σχέσεις βέβαια δίνουν τη δυνατότητα να συγκρατήσει κανείς την κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα στο ταξίδι, κάτι που για τα αυτοκίνητα με σχήμα «τζιποειδούς» είναι ακόμα σημαντικότερο, καθώς το σχήμα τους (και το ύψος τους) αυξάνει την αεροδυναμική αντίσταση, επηρεάζοντας αυξητικά και την κατανάλωση όσο αυξάνεται η ταχύτητα του αυτοκινήτου. Και στο τομέα αυτό η διαφορά βάρους παίζει το ρόλο της (όπως και τα λιγότερα κινούμενα μέρη) και το προσθιοκίνητο Mokka είναι λίγο πιο οικονομικό από το τετρακίνητο, με τη διαφορά να είναι περισσότερο αισθητή έξω από την πόλη. Στον αυτοκινητόδρομο, λοιπόν, η κατανάλωση μπορεί με λίγη προσοχή να πέσει αρκετά κάτω από τα 7 λίτρα/100 χλμ., κατανάλωση πραγματικά πολύ χαμηλή για ένα βενζινοκίνητο οικογενειακό αυτοκίνητο, ενώ στην πόλη μπορείς να κινείσαι με μέση κατανάλωση γύρω στα 9,5 λίτρα/100 χλμ.

Οδηγώντας
Η οδική συμπεριφορά είναι επίσης ένας τομέας στον οποίο υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στην προσθιοκίνητη και την τετρακίνητη έκδοση, αφού είναι δεδομένο ότι η τετρακίνηση βελτιώνει την ακρίβεια της συμπεριφοράς των αυτοκινήτων, με μια πιο ισορροπημένη μετάδοση της ροπής σε όλους τους τροχούς. Οι διαφορές βεβαίως εδώ δεν είναι τεράστιες, αφού τα δύο αυτοκίνητα έχουν τις ίδιες αναρτήσεις, είναι όμως υπαρκτές. Έτσι, το προσθιοκίνητο Mokka έχει καλό κράτημα, δεν αιφνιδιάζει με απρόβλεπτες αντιδράσεις, είναι όμως λίγο πιο υποστροφικό όταν πιέζεται και προφανώς τα όριά του βρίσκονται λίγο χαμηλότερα. Αν αφήσεις το γκάζι έχει μικρότερη τάση να ξεκινήσει κάποια υπερστροφή σε σχέση με το τετρακίνητο, ίσως γιατί υποστρέφει πιο νωρίς και με χαμηλότερη ταχύτητα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ελέγχεται εύκολα, αφού υπάρχει και το ESP. Το αυξημένο ύψος του προφανώς συνεπάγεται και αυξημένες κλίσεις στις στροφές, όπως και στο τετρακίνητο. Γενικά δεν είναι αυτοκίνητο που σε εμπνέει για γρήγορη οδήγηση, αν όμως το πιέσεις πάει μέχρι τα όριά του χωρίς να σε αιφνιδιάζει.

Το ενδιαφέρον είναι ότι διαθέτει και αυτό, όπως και το τετρακίνητο, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου κατάβασης, οπότε λόγω και του αυξημένου ύψους του από το έδαφος (22 εκατοστά) σίγουρα προσφέρει δυνατότητες ευκολότερης κίνησης π.χ. σ' έναν απότομο ή ανώμαλο κατηφορικό χωματόδρομο σε σύγκριση ένα κοινό επιβατικό αυτοκίνητο. Το τιμόνι είναι ικανοποιητικό σε αίσθηση, ενώ καλά είναι και τα φρένα.  Η ποιότητα κύλισης είναι καλή, η ηχομόνωση πολύ αποτελεσματική, αλλά το αυτοκίνητο είναι πιο «σφιχτό» από ένα Astra ή ένα Insignia και οι ανωμαλίες του δρόμου φτάνουν ευκολότερα στους επιβάτες. Δεν είναι κουραστικό, απλώς προσφέρει άνεση «τζιπ» και όχι καλού επιβατικού. Αλλά αυτή είναι μία επιλογή που κάνει οποιοσδήποτε αγοράζει ένα τέτοιο αυτοκίνητο, έστω και χωρίς την τετρακίνηση.
YΠEP
- Μικρός αλλά δυνατός κινητήρας
- Καλύτερες επιδόσεις από του τετρακίνητου
- Εξελιγμένο ESP με λειτουργίες ελέγχου εκκίνησης σε ανωφέρεια και ελέγχου κατάβασης
- Πρακτικός χώρος αποσκευών
- Εξοπλισμός
- Χώροι για μικροπράγματα
- Κατανάλωση στο ταξίδι

KATA
- Κλιμακωτή ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος
- Στενές θήκες στις πόρτες
- Έλλειψη ροπή κάτω από τις 2.000 στροφές
- Άνεση σε σχέση με τα σεντάν και χάτσμπακ

Το προσθιοκίνητο Mokka είναι πιο ζωντανό από το τετρακίνητο λόγω μικρότερου βάρους, ενώ η οδική συμπεριφορά του προφανώς δεν έχει την ίδια ακρίβεια με αυτήν της τετρακίνητης έκδοσης, αλλά εξακολουθεί να είναι απολύτως προβλέψιμη και ασφαλής

Συμπέρασμα
Αν και θεωρούμε πως το τετρακίνητο Mokka είναι σαφώς καλύτερη λύση από το προσθιοκίνητο, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι υπάρχει ένα κοινό που δεν ενδιαφέρεται καθόλου για εκτός δρόμου δυνατότητες, αλλά παρ' όλα αυτά επιθυμεί υπερυψωμένα αυτοκίνητα με «τζιποειδές» σχήμα (όχι μόνο γιατί έχουν ψηλή θέση οδήγησης, γιατί αυτό το βρίσκεις π.χ. και σ' ένα Meriva, αλλά κι επειδή αυτή είναι τώρα η μόδα της εποχής). Προφανώς, λοιπόν, η Opel έκανε πολύ σωστή κίνηση με την παρουσίαση του προσθιοκίνητου Mokka, που καθώς είναι φτηνότερο και πιο γρήγορο από το τετρακίνητο κι έχει όλα τα πλεονεκτήματά του σε λειτουργικότητα και ποιότητα, μπορεί ν' αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τον ανταγωνισμό. Κι από εκεί και πέρα, για όποιον  ενδιαφέρεται να κινηθεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα, εκτός πόλεων, υπάρχει το τετρακίνητο, που βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, αφού δεν έχουν όλοι οι ανταγωνιστές του και τετρακίνητη έκδοση. Η Opel έχει μία πρόταση για κάθε γούστο!

Πάνος Φιλιππακόπουλος
φωτογραφίες: auto-internet

Επίσημο Site http://www.opel.gr


  UP